SVM na winst zeker van 4e plaats

8621BT
HEEG

Opstelling SVM 1

SVM heeft zich zaterdag verzekerd van in ieder geval de vierde plaats in de eindrangschikking. Met nog twee wedstrijden te gaan is dit een mooi resultaat voor de brigade van de trainers Jan Venema en Hendri van Eerde. In en tegen Heeg werd verdiend gewonnen met 2-4. In het programmaboekje werd speciaal aandacht gegeven aan de nummer 12 van SVM om deze in de gaten te houden. Na het eind van de wedstrijd kwam dit niet uit en wist heel Heeg wie de nummer 12 van SVM was.

In het begin was al duidelijk dat Heeg niet vol voor de aanval zou gaan. Er werden constant vier verdedigers achterin gehouden en met snelle uitvallen werd geprobeerd om spits Rick de Boer te bereiken. SVM probeerde vanaf het begin de aanval te zoeken om gaten te vinden in de defensie van Heeg. Zelf moest het alert blijven voor tegenstoten en na 10 minuten had Heeg zomaar op voorsprong kunnen staan. Een vrije trap werd weggewerkt en de rebound werd hard naast geschoten. Een waarschuwing dat de voorwaartsen van Heeg voor gevaar konden zorgen. Na ruim een kwartier kwam uit de eerste de beste kans voor SVM gelijk de openingstreffer. Martin Peters zag op het middenveld Chris Berndsen diepgaan, deze sneed naar binnen en schoot hard de 0-1 binnen. Een goed begin voor de ploeg uit Marknesse, maar heel lang kon de voorsprong niet gehandhaafd blijven. Na balverlies op het middenveld bij SVM schakelt Heeg snel om en Rick de Boer verschijnt vrijstaand voor Christiaan Haagsma en is het voor hem een koud kunstje om de 1-1 te laten aantekenen. Jammer voor SVM dat weer opnieuw kan beginnen om op voorsprong te komen. Na een voorzet van Bart Bakker kopt Martin Peters nog naast, maar een paar minuten later zet hij de 1-2 op het bord. Een lange voorzet van Sam van Bentem beland bij de zijkant zestien meter en daar staat Martin Peters al klaar om de bal goed en hard te raken en de touwen te laten bewegen.

Heeg krijgt hierna een grote kans als een voorzet bij de geheel vrijstaande Rick de Boer komt, maar zijn kopbal gaat naast. Ook SVM heeft namens Bart Bakker nog een mogelijkheid, na een verre uittrap van keeper Christiaan Haagsma kan hij zijn voet niet goed tegen de bal krijgen. Als iedereen al bij de rust is, vindt scheidsrechter Boland het nodig om na ruim 5 minuten blessuretijd een vrije trap aan de thuisploeg te geven. Uitleg is dat keeper Haagsma een bal vangt met vooruitgestoken knie en dat dit gevaar oplevert voor een speler van Heeg. Doordat de spelers van SVM die in de muur staan opspringen kan Rick de Boer de vrije bal langs Christiaan Haagsma in de hoek schieten en de niet meer verwachte gelijkmaker laten noteren.

SVM gaat na rust na deze tegenvaller niet bij de pakken neerzitten en komt snel voor de derde keer op voorsprong. Na een fantastische aanval waarbij Chris Hospes de combinatie zoekt met Jorn Strijk wordt de achterhoede van Heeg uiteen gespeeld en weet Hospes de vrijstaande Chris Berndsen te vinden die de bal langs de keeper schiet. SVM weet nu wel gemakkelijk stand te houden. Het voetbalt bij vlagen goed en de achterhoede geeft niets meer weg. Het komt er soms snel uit, maar de voortzetting is niet altijd zuiver, waardoor veel balverlies wordt geleden. De ingevallen Zowie Smit komt op rechts een paar keer gevaarlijk door, maar zijn voorzetten missen precisie om een speler van SVM te bereiken. Naar het eindsignaal toe neemt de druk van Heeg toe. Het probeert met extra aanvallers de gelijkmaker te realiseren en SVM moet waakzaam blijven. Een aantal verre ingooien komen voor de goal van keeper Haagsma terecht, maar steeds kan de bal worden weggewerkt door de achterhoede. De in blessuretijd ingevallen Bart van Diepen had zich onsterfelijk kunnen maken. Hij had voorin plaatsgenomen en nadat hij bij zijn eerste balcontact alleen voor de keeper verschijnt kan hij deze omspelen en op de goal schieten. Echter zijn inzet is te zacht, waardoor de bal voor de lijn kan worden weggewerkt. SVM kan de wedstrijd rustig uitspelen omdat het Heeg aan kracht ontbreekt om vol voor de aanval te gaan. Na weer vele minuten blessuretijd krijgt SVM nog een corner te nemen. De hoekschop van Zowie Smit kan nog worden gekeerd, maar op 20 meter van de goal staat onze nummer 12 (waar Heeg dus al voor had gewaarschuwd) Chris Berndsen klaar om de 2-4 eindstand op de borden te zetten en zijn derde goal te maken.

Scheidsrechter H.F. Boland uit Meppel laat niet meer aftrappen en SVM stapt met de verdiende overwinning van het Friese grasveld en kan tevreden huiswaarts keren naar Marknesse. Aanstaande zaterdag alweer de laatste thuiswedstrijd van deze competitie wanneer DWP uit Sintjohannesga op bezoek komt. Aanvang wederom 14.30 uur. Hopelijk tot dan.