SVM verliest na matige wedstrijd tegen Scharnegoutum

Scharnegoutum'70 1

16 april 2022 14:30

R. Paulusma

Opstelling

SVM heeft vanmiddag de punten meegegeven aan de tegenstander uit Scharnegoutum. In een slechte eerste helft en een betere tweede helft kon de ploeg uit Marknesse geen potten breken en het slordige spel brak de ploeg op waardoor SVM aan het eind met lege handen stond. Trainer Jan Venema miste door omstandigheden een vijftal spelers waardoor er wat geschoven moest worden in de basisopstelling en spelers uit het 2e en JO19 hun opwachting mochten maken.

Het begin van de wedstrijd was voor Scharnegoutum. De eerste tien minuten kwamen er al twee kansen voor de ploeg uit Friesland. Gelukkig waren Richard Bijsterveld en keeper Christiaan Haagsma bij de les om deze kansen onschadelijk te maken. SVM speelde in de beginfase slordig zowel in de opbouw als voorin waar de voorwaartsen vaak niet in balbezit kwamen en de achterhoede van Scharnegoutum het niet moeilijk had. Na een kwartier kwamen er toch wat mogelijkheden. Een voorzet van Martin Peters werd door Bart Bakker naast gekopt en na een corner van Scharnegoutum kwam SVM er snel uit, maar de pass van Jasper Corjanus kwam niet bij een van de spelers van SVM. Bart Bakker speelde zich ook knap vrij en zijn schot van afstand ging net over.

Dit waren echter ook de enige wapenfeiten van SVM deze eerste helft. Er werd verder weinig gecreëerd en door vele foutieve passes en lange ballen van achteruit bleef Scharnegoutum gemakkelijk overeind en was het ook gevaarlijker dan de thuisploeg. Dit resulteerde dan ook in de 0-1 voorsprong net voor rust. Achterin vergat SVM door te dekken en de voorwaartsen van Scharnegoutum snijden door de achterhoede heen en alleen voor Christiaan Haagsma schiet Jesse Lee Staalsmid de op dat moment verdiende voorsprong tegen de touwen en gaan beide ploegen rusten met deze tussenstand.

Trainer Venema brengt na rust O19 speler Marc de Jong en Sam van Bentem binnen de lijnen en SVM begint de tweede helft ook aanvallender. Zo had Zowie Smit na een pass van Chris Hospes de gelijkmaker al kunnen realiseren maar vrij voor de goal weet hij geen raad met deze kans. Beide ploegen proberen het wel, SVM wil geen punten verspelen en Scharnegoutum gooit veel strijd in deze wedstrijd en heeft het niet al te moeilijk. Voor beide goals gebeurt tot de 70e minuut niet veel en beide keepers hebben het redelijk rustig. Toch komt SVM op gelijke hoogte. Na een mooie aanval komt de bal bij Martin Peters en deze wipt de bal langs de achterhoede van Scharnegoutum en zet Zowie Smit vrij voor de keeper en hij laat de 1-1 aantekenen.

SVM krijgt hierdoor weer hoop op een beter resultaat en nauwelijks een minuut later ligt de bal weer in de goal van Scharnegoutum. Na een voorzet vanaf de rechterkant van Zowie Smit laat de keeper de bal los en schiet Chris Hospes de bal binnen. De matig fluitende scheidsrechter Paulusma ziet als enige op het sportpark hierin een overtreding van Chris Hospes en besluit om onbegrijpelijke reden de goal te annuleren. Hieruit put Scharnegoutum moet en komt gelijk hierna weer op voorsprong. De achterhoede van SVM verdedigt niet goed uit en is te laat na een pass op Jeroen Tekstra en vrij voor keeper Haagsma schiet hij de 1-2 binnen. Een domper voor SVM want het kwam wat beter in de wedstrijd.

SVM gaat nu vol op de aanval spelen en schuift wat spelers door naar middenveld en voorhoede om de gelijkmaker nog te realiseren. Een vrije trap van Chris Hospes komt bij Richard de Boer maar zijn schot gaat naast. En ook invaller Nick van de Velde krijgt nog een kans na een dieptepass van Marc de Jong maar de keeper van Scharnegoutum weet zijn inzet te keren. In blessuretijd zijn er wat hachelijke momenten voor de goal van Scharnegoutum en gaat tot tweemaal toe een speler van SVM naar de grond. Bij de tweede situatie is dit een duidelijke overtreding en zou de bal op de stip moeten belanden maar weer ziet scheidsrechter Paulusma het anders en laat onterecht doorspelen. Dit tot frustratie van Martin Peters die binnen een aantal seconden tweemaal geel krijgt en de laatste minuten achter de omheining moet staan.

Aan de uitslag komt geen verandering meer en na een matige wedstrijd staat SVM met lege handen. Het is zaak om deze week de koppies weer helder te krijgen en zichzelf weer te herpakken om de 4e plek op de ranglijst niet in gevaar te laten brengen. Aanstaande zaterdag kan SVM weer laten zien waartoe ze in staat zijn als Willemsoord op bezoek komt in Marknesse.