SVM wederom de sterkste tegen Tonego

Tonego 1

7 mei 2022 14:30

T. Postma

Opstelling

De polderderby tussen SVM en Tonego is gisterenmiddag geëindigd in een 4-1 overwinning voor de thuisploeg. De gehele wedstrijd was SVM de betere ploeg en mede dankzij drie goals van Chris Berndsen hield de ploeg uit Marknesse de punten thuis.

Trainer Jan Venema miste door blessures en weekendje weg een zestal spelers, waardoor keeper Jeroen Pipping mocht starten in de basis wat hij verdienstelijk deed. Ook in het veld waren er een aantal verschuivingen, waardoor sommige spelers op andere posities terecht kwamen, wat gezien het spel goed uitkwam. Zoals vaker dit seizoen begon SVM met aanvallende intenties om Tonego gelijk duidelijk te maken wat de bedoeling was. De eerste tien minuten speelden zich grotendeels af op de helft van Tonego. Nadat een voorzet van Sam van Bentem nog onbedoeld op de bovenkant van de lat belande was het in de 9e minuut al raak. Bart Bakker speelt Richard de Boer aan en deze ziet Chris Berndsen de vrije ruimte ingaan en zijn pass is op maat, waardoor de op snelheid liggende Berndsen binnen kan schieten. De druk van SVM blijft aanhouden en binnen 20 minuten wordt de 2-0 al aangetekend.  Na een pass van David Eertink op Zowie Smit schiet deze vrij voor de keeper hard in, de keeper redt nog maar de bal wordt weer ingebracht en Chris Berndsen staat geheel vrij voor de goal en is het niet moeilijk voor hem op de bal tegen de touwen te schieten. Een sterk begin van de thuisploeg en Tonego komt nog niet tot gevaarlijke aanvallen toe. Bart Bakker krijgt ook nog een mogelijkheid, maar zijn inzet wordt geblokt door de verdediging.

Gaandeweg de 1e helft komt Tonego beter in de wedstrijd en komt het af en toe dreigend voor de goal van SVM, zodat de verdediging attent moet blijven. Net voor rust vergeet Jorn Strijk een corner van Chris Hospes binnen te koppen. Geheel vrij staand gaat zijn inzet met het hoofd naast. De tweede helft begint minder flitsend voor SVM dan de 1e. Het is afwachten wat Tonego gaat doen nadat er drie ervaren spelers in zijn gekomen. De eerste kans na rust is voor Tonego wanneer hun spits de bal inschiet, maar keeper Jeroen Pipping keert de inzet met zijn voet. Gelijk hierna een hard schot van Chris Berndsen welke in de handen van de keeper terechtkomt. Toch komt SVM op 3-0. Richard de Boer ziet Bart Bakker op rechts vrij staan en zijn voorzet komt bij Chris Berndsen terecht en hij kopt de bal binnen, waardoor hij zijn derde goal van deze middag laat aantekenen. SVM blijft de aanval zoeken en er komen meerdere mogelijkheden die geen resultaat opleveren. Tonego krijgt ook kansen. Een afstandsschot wordt overgeschoten en David Eertink moet nog een bal vlak voor de lijn weghalen om een doelpunt te voorkomen. Dit waren al enkele waarschuwingen dat Tonego zich nog niet gewonnen gaf. En ruim 10 minuten voor tijd komt dan ook de treffer voor de ploeg uit Luttelgeest. SVM staat achterin niet goed opgesteld en spits Frank Wentink draait zich knap vrij en schiet de bal langs Jeroen Pipping. Dit geeft Tonego weer hoop op een nog beter resultaat, maar de tijd hiervoor lijkt te kort. Vijf minuten voor tijd doet SVM de wedstrijd op slot. Weer is Richard de Boer bepalend met zijn pass op de ingevallen Yoeri van Eerde. Alleen voor de keeper is zijn inzet te machtig voor de keeper en zet de 4-1 op het scorebord. De wedstrijd is gespeeld en nadat de laatste minuten zijn gepasseerd fluit de prima leidende scheidsrechter T. Postma uit Sneek voor het laatst deze middag.

De vele toeschouwers hebben deze middag een strijdbaar SVM gezien die alleen voor de 3 punten ging en dat de gehele wedstrijd ook liet zien. De vierde plaats blijft zo gehandhaafd en misschien kan er aan het eind van de competitie nog een periodetitel worden overgenomen van de kampioen. Tonego blijft onderin strijden om niet te degraderen en zal zich moeten gaan richten op een eventueel te spelen nacompetitie. Deze week staan er voor de ploeg van Jan Venema twee wedstrijden op het programma. De degens mogen worden gekruist met de beide koplopers, die uit gaan maken wie er kampioen wordt. Hopelijk kan SVM het beide ploegen lastig maken. Dinsdagavond aanvang 20.00 uur de uitwedstrijd tegen Workum en aanstaande zaterdag thuis tegen vv Sneek Wit Zwart weer om 14.30 uur.