Klinkende overwinning eerste thuiswedstrijd SVM

2 oktober 2021 14:30

R Werkhoven

Opstelling

De eerste thuiswedstrijd in dit nog prille seizoen heeft een klinkende overwinning opgeleverd voor SVM Marknesse tegen Makkum. Na de valse start van vorige week had de thuisploeg maar een doel voor ogen en dat was om de punten niet mee te geven naar Makkum. Gelukkig had SVM weer een aantal geblesseerde spelers terug, zodat trainer Jan Venema wat meer keus had in beschikbare spelers. Vanaf de eerste minuut nam SVM het initiatief en liep Makkum achter zijn tegenstander aan. De eerste kans was voor Chris Hospes die een voorzet van Sam van Bentem naast werkte.

Het regende de eerste 20 minuten kleine kansen zonder resultaat. De aanvallende intenties waren duidelijk, echter doordat SVM niet altijd nauwkeurig was en foute passes afleverde had dit nog geen resultaat. Ook een inzet van Chris Berndsen na een pass van Richard Bijsterveld vond geen goal en dezelfde Berndsen schoot een bal naast de goal na een combinatie met Chris Hospes. Een inzet van Sam van Benten wordt door de verdediging van Makkum van de lijn gehaald en een corner van Chris Hospes beland achterin bij Mark Verwer die de bal met het hoofd klaarlegt voor Chris Berndsen, echter deze kopt de bal over. Het was dus duidelijk wachten op de voorsprong van SVM.

SVM probeert deze voorsprong te krijgen door veel lange ballen van achteruit te spelen naar de voorwaartsen, maar deze komen niet altijd aan. Bij een van de vele kopduels loopt Mark Verwer een hoofdwond op. Hij speelt de wedstrijd verder met een band om zijn hoofd. Mark is het wel die met zijn fraaie versiersel de 1-0 aan laat tekenen. Na een strakke corner van Sam van Bentem kopt hij de bal vijf minuten voor rust snoeihard binnen. En in blessuretijd wordt de voorsprong uitgebreid. Na een mooie pass door het midden van Jasper Corjanus verdubbeld Sam van Bentem de voorsprong. Stelt Makkum hier ook wat tegenover? Een paar afstandsschoten over de goal van Christiaan Haagsma, zodat de rust ingaat met 2-0.

De tweede helft begint Makkum aanvallend en probeert om aansluiting te vinden in de stand, maar SVM geeft niets weg en neemt gaandeweg weer het initiatief en speelt een uitstekende tweede helft, waarin het vele kansen creëert en Makkum geen mogelijkheden geeft om te scoren. Een collectieve prestatie van het team. Een schot uit de draai van Arno van der Plas wordt nog door de keeper gered, maar enkele minuten later is het weer raak. Een ingooi komt voor de voeten van Chris Hospes, hij vindt de vrijstaande Sam van Bentem en deze legt af op Chris Berndsen die de 3-0 binnenschiet vanaf rand zestien.

SVM blijft voetballen en de aanval zoeken. Arno van der Plas schiet een voorzet van Sam van Bentem naast en een vrije bal van aanvoerder Jorn Strijk gaat net over de goal. Trainer Jan Venema brengt het laatste kwartier nog drie verse krachten binnen de lijnen en een van deze spelers, Martin Peters, krijgt een assist op zijn naam, door de bal in de loop van Chris Berndsen mee te geven en alleen voor de keeper schiet hij zijn tweede en SVM haar vierde goal binnen. Nog vindt SVM het niet genoeg en de 5-0 wordt binnengetikt door Chris Hospes die een knappe voorzet van Jasper Corjanus in de touwen schiet.

De ijverige invaller Zowie Smit levert ook nog twee knappe voorzetten af en een van deze wordt nog binnengekopt door Chris Berndsen, maar de assistent-scheidsrechter van Makkum ziet hier buitenspel in, zodat deze goal niet doorgaat.

Na twee minuten blessuretijd fluit scheidsrechter R. Werkhoven uit Drachten voor het einde en heeft SVM een degelijke eerste helft laten zien gevolgd door een uitstekende tweede helft en een zeer terechte 5-0 overwinning geboekt. Vanaf het begin Makkum laten zien dat er niets te halen viel en geen kansen weggeven. Een aantal schoten van afstand, maar verder liet SVM het niet gaan.