SVM maakt het de koploper moeilijk

vv Sneek Wit Zwart 1

14 mei 2022 14:30

J. Zagers

Opstelling

De tweede wedstrijd deze week leverde een kleine nederlaag op tegen Sneek Wit Zwart. Waar tegen Workum kort voor tijd nog een punt werd gehaald, lukte dat niet tegen de sterke ploeg uit Sneek. De spelers van SWZ konden elkaar makkelijk vinden en de lange passes van achteruit kwamen vaak aan. SVM kreeg wel ruimte om te voetballen, maar kon de weinige mogelijkheden niet verzilveren, waardoor de punten moesten worden meegegeven naar Friesland.

Achterin moest weer wat worden geschoven door de absentie van basisspeler Richard Bijsterveld, maar dit werd door Bart van Diepen goed ingevuld. Na wat aftasten van beide kanten was het vroeg in de wedstrijd al raak voor SWZ. Na een verre ingooi werd de bal teruggelegd en rand zestien meter schoot Kevin Huitema snoeihard langs keeper Christiaan Haagsma, waardoor de Marknessenaren op een 0-1 achterstand kwamen. Het was zaak voor SVM op dit snel te verwerken en in de wedstrijd te blijven. Wel bleef het gevaar komen van SWZ. Jorn Wester kreeg een goede schietkans maar zijn harde schot gaat naast. Na een half uur de eerste mogelijkheid voor de thuisploeg als een bedoelde voorzet van Chris Hospes in de grabbelende handen van de SWZ keeper beland. SWZ blijft gevaarlijker en voetbalt makkelijk, SVM moet veel strijd leveren en verliest te veel duels op het middenveld, waardoor de voorwaartsen niet kunnen worden bereikt.

Ook met cornerballen blijft SWZ gevaarlijker. Tot twee keer toe wordt de bal uit een corner over gekopt. Opgelucht haalt SVM de rust met een minimale achterstand en kan trainer Jan Venema zijn spelers klaarmaken voor de tweede helft. Er kan nog van alles gebeuren en SVM voetbalt de tweede helft beter mee door de ontstane ruimte en krijgt ook wel mogelijkheden. Chris Berndsen had zo maar de gelijkmaker aan kunnen tekenen. Vanaf links speelt hij zich de zestien meter binnen en schuin voor de keeper schiet hij op een paar meter afstand tegen de keeper aan, waardoor SWZ de bal weg kan werken en deze kans niets oplevert. Ook SWZ blijft gevaarlijk en achterin moet SVM op zijn hoede blijven. Het spel golft nu meer op en neer en SVM probeert de voorwaartsen meer te bereiken. Het moet wel alert blijven op de aanvallen van SWZ en midden tweede helft hinkt SWZ met de gedachte om de voorsprong te verdedigen of toch vol voor de aanval te gaan. Er komen over en weer een aantal wisselspelers binnen de lijnen en SVM gaat toch meer de aanval zoeken, om te proberen de gelijkmaker te realiseren.

Een kwartier voor tijd krijgt SWZ een vrije trap te nemen en deze zijn altijd gevaarlijk. Gelukkig tikt keeper Christiaan Haagsma de bal over de goal. Nauwelijks 5 minuten later weer een vrije bal voor SWZ ditmaal gaat de bal via de lat over, zodat SVM in de wedstrijd blijft. De laatste minuten blijft SVM veel druk zetten. Een schot van Chris Hospes gaat over de goal van SWZ en een kopbal van Chris Berndsen gaat via een verdediger naast. Bij de corner die daarop volgt gaat bijna heel SVM mee inclusief keeper Haagsma. De bal van Chris Hospes wordt hard voorgeschoten, maar helaas door iedere speler van SVM gemist. Dit is ook het laatste wapenfeit van de wedstrijd en na het laatste fluitsignaal van de prima leidende scheidsrechter Jan Zagers uit Zwartsluis gaan de drie punten mee naar Sneek en bleek het vroege doelpunt de enige van deze wedstrijd. SVM heeft het vooral de tweede geprobeerd en kan met opgeheven hoofd terugkijken op twee mooie wedstrijden. Aanstaande zaterdag gaat de mannen uit Marknesse naar Heeg om daar aanvang 14.30 uur de volgende wedstrijd te spelen.