Keeper Christiaan Haagsma behoed SVM voor nederlaag

8701XE
BOLSWARD

Opstelling SVM 1

In de uitwedstrijd tegen koploper Bolsward heeft SVM gelijkgespeeld. Tegen een goed voetballende Friese ploeg had SVM het geregeld lastig, maar door een goede inzet en veel strijd leveren en door goed keeperswerk van Christiaan Haagsma werd er een punt meegenomen naar Marknesse. In het begin van de wedstrijd werd SVM overlopen op het middenveld door Bolsward. Het was het eerste kwartier tegenhouden voor de achterhoede van SVM. Bolsward gaf veel druk en liet SVM niet opbouwen. In de derde minuut moest Jorn Strijk al handelend optreden door een schot vlak voor de goal te blokken ten koste van een corner welke niets opleverde. Ook een aantal kopballen troffen geen doel omdat keeper Christiaan Haagsma attent reageerde op alle inzetten.

Trainer Jan Venema moest al vrij snel een paar omzettingen doen op het middenveld wat goed uitpakte. De druk van Bolsward werd wat minder en SVM kon er nu ook voetballend uitkomen. De eerste goede aanval leverde een goal op van Chris Berndsen, maar deze werd afgekeurd omdat hij een duwfout beging om in balbezit te komen. Zijn volgende inzet belande in de handen van de keeper. Bolsward bleef gevaarlijk en veel lange ballen kwamen achter de verdediging van SVM, maar alle inzetten waren tot dan toe een prooi voor keeper Haagsma. De op dat moment verdiende voorsprong kwam er niet voor Bolsward, ook niet toen een inzet van de aanvoerder van de thuisploeg op de lat terecht kwam. Verdere kansen en mogelijkheden kwamen er niet in de eerste helft zodat een 0-0 ruststand aanbrak en SVM even op nieuwe krachten kon komen, omdat er veel loopwerk was verricht de eerste helft en vaak achter Bolsward aangelopen moest worden.

In de rust gaf trainer Jan Venema de jongens mee om geduldig te blijven en wachten op de momenten voor de goal van Bolsward die altijd wel komen. De druk welke Bolsward in de eerste helft leverde kon het niet vervolgen in de tweede helft. Wel bleef het gevaarlijk, maar SVM had het nu onder controle. De eerste mogelijkheid na rust was voor SVM. Richard Bijsterveld kopte verdedigend uit naar Martin Peters en zijn lange bal op Chris Berndsen kon door de laatste net niet bereikt worden. Een paar minuten later was het vaak raak voor SVM. Chris Berndsen veroverde de bal op het middenveld en speelt zijn man uit en gaat sterk door naar de goal van Bolsward. Hij ziet de mee opgekomen Zowie Smit naast zich staan en legt de bal af, waardoor het voor Zowie eenvoudig is om de 0-1 binnen te schieten. De grensrechter van Bolsward probeert met een vlagsignaal de scheidsrechter op andere gedachten te brengen omdat hij hands van Chris Berndsen zou hebben gezien, maar deze gaat hierin niet mee en de goal blijft staan. Na ruim een kwartier maken Sam van Bentem en Jasper Corjanus hun eerste minuten in dit seizoen na hun langdurige blessures. Bolsward moet nu komen en krijgt ook een grote kans als de bal vanaf de rechterkant voor wordt getrokken maar de vrijstaande speler van de thuisploeg schiet bij de tweede paal de bal in het zijnet. Ook krijgt Bolsward een aantal corners te nemen maar met katachtige reflexen weet keeper Christiaan Haagsma de schoten en kopballen uit zijn doel te houden. Uit het niets had SVM de voorsprong zomaar kunnen uitbreiden. Martin Peters veroverd de bal op het middenveld en schiet van heel ver via de vingertoppen van de keeper op de lat.

Uit de tegenaanval valt dan toch de goal voor Bolsward. Na goed doorgaan op rechts kan de bal vanaf de achterlijn voorgetrokken worden en Bart Gietema zet zijn voet tegen de bal om de 1-1 te maken. Nu is het zaak voor SVM om de gelederen te sluiten en niets meer weg te geven. Bolsward blijft het proberen, maar SVM blijft knokken voor een punt en het is goed om te zien dat alle spelers tot het einde blijven strijden voor dit resultaat. Ook Arno van de Plas komt na een wekenlange afwezigheid nog binnen de lijnen samen met Josse van den Berg. De thuisploeg blijft komen en geeft ruimte weg, waardoor SVM voorin spits Arno van der Plas probeert te bereiken. Hij maakt het de achterhoede van Bolsward lastig door zijn inzet en SVM had nog een paar kleine mogelijkheden om nog te scoren maar dit gebeurt niet meer. Ook na zes minuten blessuretijd waarin Bolsward opportunistisch alle ballen naar voren werkt om nog tot een overwinning te komen komt er geen verandering meer in de stand en na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter J.P. IJkema uit Sneek zijn de moegestreden spelers van SVM blij en tevreden met een punt. Zaterdag 5 november volgt de thuiswedstrijd tegen Heerenveense Boys, een ploeg die zoals alle jaren bovenin meedraait. Aanvang op sportpark de Punt 14.30 uur.