SVM geeft zeker lijkende overwinning alsnog uit handen

SDS 1

12 november 2022 14:30

P. de Velde Harsenhorst

Sportpark Skoalleseize
't Heechhiem 7
8734GS
EASTEREIN

Opstelling SVM 1

SVM heeft in de uitwedstrijd tegen SDS de overwinning uit handen gegeven. In een gelijk opgaande wedstrijd werd een 0-2 voorsprong in de laatste minuten verspeeld en dat was niet nodig geweest als SVM de kansen welke er waren in de tweede helft had benut. Maar helaas was dit niet het geval en moesten beide ploegen zich tevredenstellen met een punt. SDS had de eerste minuten het meeste balbezit en het was even aftasten van SVM kant hoe dit verholpen kon worden. Gaandeweg kwam SVM beter in de wedstrijd en waren beide ploegen aan elkaar gewaagd.

Het eerste schot in de wedstrijd was een bal van de voorwaartsen van SDS hoog over de goal van keeper Christiaan Haagsma. De eerste mogelijkheid aan SVM kant was gelijk raak. Na een onachtzaamheid achterin bij SDS kon Chris Berndsen de bal onderscheppen en onder de vallende keeper doorschieten en binnen het kwartier de 0-1 laten aantekenen. Na deze goal werd het spel aan beide kanten wat rommelig en in balbezit was SVM onrustig. Toch had Richard de Boer na een voorzet van Zowie Smit de voorsprong kunnen uitbreiden maar zijn kopbal wordt nog gepareerd door de keeper ten koste van een corner. Hierna wordt de thuisploeg gevaarlijker en moet SVM alert blijven. Na een slalom door de achterhoede bij SVM wordt de bal naast geschoten en een corner wordt gevaarlijk voorgegeven maar door iedereen gemist. Ook SVM laat zich voor rust nog een paar keer voor de goal van SDS zien. Chris Hospes kan na een vrije trap van Jorn Strijk hard inschieten, maar de bal gaat over en naast de goal. Na goed doorgaan van Sam van Bentem op links wordt diens voorzet te zacht ingekopt door Richard de Boer en beland de bal in de handen van de keeper. SDS blijft het meeste in balbezit zonder echt gevaarlijk te worden en na 45 minuten mogen de spelers gaan rusten met een 0-1 voorsprong voor SVM.

In de rust ziet trainer Jan Venema zich genoodzaakt om in de voorhoede Zowie Smit te wisselen ten koste van Yoeri van Eerde. Na 1 minuut in de tweede helft kon SVM al spreken van een gouden wissel want het eerste balcontact van Yoeri was gelijk de 0-2. Chris Berndsen maakt het de achterhoede van SDS lastig, maar verspeeld toch de bal welke voor de voeten van Yoeri van Eerde terechtkomt. Zijn schot gaat via de handen van de keeper onhoudbaar tegen de touwen. Een mooie opsteker zo vlak na rust. In het vervolg van de tweede helft krijgt SVM het toch lastig. Zonder kansen weg te geven moet er zo nu en dan aan de noodrem worden getrokken wat een tweetal gele kaarten oplevert voor Jasper Corjanus en Sam van Bentem. Gaandeweg de tweede helft kan SVM er een paar keer gevaarlijk uitkomen en krijgt ook een aantal grote kansen om de voorsprong nog verder uit te breiden. Yoeri van Eerde had zijn tweede kunnen maken als hij vanaf eigen helft vrij voor de keeper wordt gezet door Chris Berndsen. Maar de keeper van SDS blijft rustig en weet de inzet tegen te houden. Een mooie aanval via Chris Berndsen en Richard de Boer wordt door de vrijgespeelde Sam van Bentem voorlangs geschoten. De kansen stapelen zich op maar helaas beloond SVM zichzelf niet door de wedstrijd in het spreekwoordelijke slot te gooien. Ook na een goede voorzet van Chris Berndsen weet Richard de Boer zijn derde kopbal van deze middag niet langs de keeper te krijgen. Zijn inzet met het hoofd wordt met de voeten gekeerd door de keeper. Nauwelijks 2 minuten later kan een voorzet van Sam van Bentem op een paar meter van de goal niet worden binnen gewerkt door Chris Berndsen. Zijn schot wordt niet hard genoeg ingeschoten en weer een paar minuten later wordt een volgende kans voor Chris Berndsen niet verzilverd.

SVM doet zichzelf hiermee tekort en krijgt in de laatste minuten de dure rekening gepresenteerd door de ploeg uit Easterein. Uit het niets komt de aansluitingstreffer. Uit een ingooi komt de voorzet rand zestien meter terecht en Laurens van der Pol kopt de bal schitterend achter Christiaan Haagsma. SVM moet nu toch nog op gaan passen en net voor tijd gaat het alsnog mis. SDS krijgt op de helft van SVM een vrije trap te nemen en Wierd Hofstra komt voor de achterhoedespelers van SVM terecht om de ingebrachte bal binnen te koppen. Een flinke domper voor SVM om een zeker lijkende overwinning alsnog weg te geven. Het laatste wapenfeit in deze wedstrijd is een schot van Yoeri van Eerde in de handen van de keeper maar aan de uitslag veranderd niets meer. Een teleurgesteld SVM moet het doen met 1 punt wat zeker niet nodig was geweest als de kansen welke zich voordeden waren benut.

Zaterdag 19 november spelen de mannen van Jan Venema en Hendri van Eerde de volgende wedstrijd thuis tegen Oudehaske. Aanvang op de Punt, zoals gebruikelijk, om 14.30 uur.