SVM verliest eerste wedstrijd in nieuwe jaar

V.V. Heeg 1

21 januari 2023 14:30

H. van der Spoel

Sportpark Heech
De Skatting 1 A
8621BT
HEEG

SVM is de herstart van de competitie begonnen met een nederlaag tegen Heeg. Op een moeilijk en zwaar bespeelbaar veld door de vele regen van afgelopen week hadden beide ploegen het lastig, maar door meer inzet en feller spel in de tweede helft trok de thuisploeg na een achterstand bij rust uiteindelijk aan het langste eind. Trainer Jan Venema zag in de voorbereiding op de tweede seizoenshelft diverse spelers uitvallen met blessures, daardoor stond Jeroen Pipping in de goal en mocht O19 speler Robbin Schuurman in de basis starten.

De eerste helft leek er nog niet veel aan de hand voor SVM. Zonder groots spel, maar geconcentreerd en met een juiste inzet was het gevaarlijker dan Heeg. In het begin werd brutaal de aanval gezocht en na een lange bal van Jordi van de Vegte op Sam van Bentem werd diens voorzet over en naast geschoten door Chris Berndsen. De thuisploeg kreeg ook een behoorlijke kans na balverlies op het middenveld, maar de spits van Heeg schoot in de handen van Jeroen Pipping. Kort hierop de volgende kans voor SVM, maar de vrijgespeelde Chris Berndsen schoot ook in de handen van de keeper. Een open begin met aan beide kanten mogelijkheden. De thuisploeg had na een kleine 20 minuten spel op voorsprong moeten komen. Het centrum van SVM werd uitgespeeld, maar alleen voor Jeroen Pipping wist de voorwaartse van Heeg de bal niet binnen te werken, ook nu kwam Jeroen als overwinnaar uit dit 1 op 1 duel.

Het laatste kwartier voor rust was weer voor SVM.  Na een afgeslagen corner schiet Chris Hospes van ver over de goal en na weer een corner wordt de rebound met links door hem ingeschoten, maar de keeper van Heeg houdt de bal tegen. De volgende mogelijkheid van SVM is dan toch raak. De weer ijverige en veel lopende Chris Hospes geeft vanaf rechts een lange bal op Sam van Bentem en hij brengt de bal onder controle om gelijk vanaf rand zestien meter hard en laag binnen te schieten en SVM op een 0-1 voorsprong te brengen. Deze voorsprong wordt behouden tot aan de rust. Net voor rust loopt Richard Bijsterveld een vervelende enkelblessure op en in de rust wordt hij toch weer klaargemaakt voor het tweede deel van deze wedstrijd, maar helaas niet geheel meer okselfris.

De tweede helft geeft een ander beeld dan de eerste helft. SVM krijgt het lastig en weet elkaar ook niet meer gemakkelijk te vinden. Veel balverlies en een feller Heeg wat voor een beter resultaat aan het knokken is noopt SVM om steeds meer achteruit te lopen. De eerste grote kans na rust is nog wel voor SVM. Na een afgemeten voorzet van Sam van Bentem heeft Robbin Schuurman de kans om de voorsprong uit te breiden maar zijn inzet van dichtbij wordt door de keeper van Heeg tegengehouden. Hierna wordt de druk van Heeg groter en er komen ook kansen voor de Friese ploeg maar de uitstekend keepende Jeroen Pipping weet zijn doel lang schoon te houden. Een corner voor Heeg wordt van dichtbij door hem gekeerd en kort hierop ranselt hij weer een inzet uit zijn doel. Een afstandsschot van een van de middenvelders van Heeg is hem te machtig maar gelukkig voor de Marknessenaren komt de bal tegen de lat. Het is lange tijd tegenhouden voor SVM en hopen om uit een snelle uitval voor gevaar te stichten. Maar na 70 minuten komt de gelijkmaker dan toch op het bord. Een corner voor Heeg wordt achterin niet goed verwerkt, de bal blijft in het doelgebied liggen en uit de scrimmage voor de goal werkt Eeuwe de Jong de bal over de lijn. Beide ploegen zijn niet tevreden met een punt en gaan na de gelijkmaker van Heeg vol voor de winst. SVM had een kwartier voor tijd de kans om weer op voorsprong te komen. De ingevallen Arno van der Plas weet Chris Berndsen op rechts aan te spelen en zijn voorzet wordt door Sam van Bentem op twee meter voor de goal overgeschoten. Hierbij had hij wel een verdediger in zijn rug lopen die het hem moeilijk maakte om de bal binnen te schieten. En dan toch komt Heeg kort voor tijd op voorsprong. De rechtsvoor kan aan de rechterkant opkomen en Jordi van de Vegte gemakkelijk uitspelen en omdat de achterhoede van SVM niet goed staat opgesteld kan de voorzet terechtkomen bij Steven Bosma die via de binnenkant van de paal de 2-1 aan laat tekenen. Een domper voor SVM en de tijd is nog kort om er nog een gelijkspel uit te halen. Trainer Jan Venema moet de geblesseerde Richard Bijsterveld en ook Richard de Boer kort voor tijd nog wisselen voor Zowie Smit en Mark Verwer. Laatstgenoemde maakt na maanden afwezigheid zijn rentree in dit seizoen. Jorn Strijk wordt ook nog voorin gezet om het resultaat dragelijker te maken. Zowie Smit krijgt nog een mogelijkheid vlak voor de goal maar zijn inzet gaat niet binnen de palen en de bal kan worden weggewerkt door Heeg.

Kort hierna fluit de prima leidende scheidsrechter Harm van der Spoel uit Joure voor het eindsignaal en blijven de punten helaas voor SVM achter in Heeg. Een teleurgesteld SVM moet deze nederlaag snel verwerken en met opgeheven hoofd weer toewerken naar zaterdag als Oeverzwaluwen uit Koudum op bezoek komt. Aanvang zoals gewoonlijk om 14.30 uur op sportpark de Punt.