SVM weet weer wat winnen is

SDS 1

1 april 2023 14:30

E. Wieringa

SVM heeft het zoet der overwinning weer mogen smaken. In de thuiswedstrijd tegen SDS uit Easterein werden de punten in Marknesse gehouden. Na drie nederlagen tegen de bovenste ploegen in deze klasse werd SDS gedecideerd teruggewezen en was de uiteindelijke 3-0 overwinning meer dan verdiend. Na een heerlijke soepmaaltijd met broodjes voorafgaand aan de wedstrijd (dank Henri) werden de jongens in de voorbespreking gelijk op scherp gezet door trainer Jan Venema. Het belang was door de recente nederlagen groot om niet nog verder naar beneden weg te zakken en te moeten strijden voor lijfsbehoud. Vanaf het begin was wel duidelijk dat SVM de punten zelf wou behouden en gezien het wedstrijdverloop kwam dit ook nooit in gevaar.

Zoals SVM wel vaker doet zocht het gelijk de aanval. De eerste mogelijkheid was voor Chris Berndsen die zich vrij draaide na een pass van Sam van Bentem, maar zijn schot ging over de goal. Hierna de eerste kans voor SDS. Na een schot op goal was keeper Christiaan Haagsma alert en keerde dit schot. SVM bleef de aanval zoeken en Sam van Bentem had een schietkans maar zijn bal in de korte hoek kon door de keeper van SDS gestopt worden. Kort hierna dan toch de verdiende voorsprong voor SVM. Na de opbouw van achteruit weet Richard Bijsterveld de bal bij spits Martin Peters te krijgen en deze legt kort terug op de opkomende Chris Berndsen die zijn schot onhoudbaar in de hoek van de goal ziet belanden en SVM op 1-0 zet. SDS weet behoudens wat speldenprikken hier niet veel tegenover te zetten. Het probeert het wel maar komt niet tot grote mogelijkheden. SVM blijft strijden om voor de rust de voorsprong uit te breiden. Martin Peters duikt plotseling vrij op voor de keeper van SDS op, maar zijn inzet met links wordt niet goed ingeschoten. Een tweede mogelijkheid voor Martin leidt ook niet tot een treffer. Hij weet de bal te ontfutselen aan de laatste man van SDS, maar voordat hij tot een schot kan komen wordt dit verhinderd door een verdediger die met een sliding de bal wegwerkt.

Naar het einde van de eerste helft toe wordt SVM wat slordiger. Passes komen niet meer aan en soms wordt er te afwachtend opgetreden tegen de fel spelende Friese ploeg die dan ook geregeld eerder bij de bal is. Net voor rust nog een kans voor Chris Berndsen, maar na een kaats met Martin Peters schiet hij voor de tweede keer vrijstaand over de goal zodat de rust ingaat met een kleine voorsprong. In de rust wordt Richard Bijsterveld gewisseld voor Robbin Schuurman die vanaf rechts gaat opereren en daardoor Marc de Jong doorschuift naar het centrum achterin. In de tweede helft is het oppassen voor de dadendrang van SDS, maar SVM is van plan om snel de voorsprong uit te breiden En dit lukt dan ook meteen. Na een verkeerde terugspeelbal achterin bij SDS weet Chris Berndsen de bal te onderscheppen en vrij voor de goal schiet hij de bal tussen de benen van de keeper door in het doel en zo zijn tweede goal aan te laten tekenen.

Kort hierna krijgt SDS een kans. Na goed druk zetten van de spits van SDS wordt zijn schot tussen de palen gekeerd door Marc de Jong. SVM moet bij de les blijven en beslist na een uur spelen de wedstrijd. Na een werkelijk prachtige aanval komt de 3-0 op het scorebord. Robbin Schuurman geeft vanaf eigen helft een strakke pass langs de lijn op Chris Hospes, deze ligt gelijk op snelheid en ziet in een ooghoek de mee opkomende Sam van Bemtem. Zijn voorzet komt precies voor het linkerbeen van Sam en hij weet de bal tegen de touwen te schieten en staat het 3-0. In het laatste half uur probeert SDS het nog wel maar er komt geen gevaar meer voor de goal van keeper Christiaan Haagsma. Iedere bal is een prooi voor hem, anders weet de achterhoede van SVM de bal te ruimen. Voor trainer Jan Venema tijd om na deze ruime voorsprong andere spelers in te brengen. Yoeri van Eerde en Arno van der Plas komen de voorhoede versterken en laten gelijk zien dat zij nog mee willen werken om de score nog uit te breiden. Het eerste balcontact voor Yoeri is gelijk een grote kans. Hij slalomt zich door de verdediging van SDS maar ziet zijn schot met links op de paal komen en ook Arno van der Plas krijgt een mogelijkheid als hij een schietkans krijgt, maar helaas kan hij geen kracht leggen in dit schot.

SVM speelt een gewonnen wedstrijd en kan het laatste kwartier rustig opbouwen van achteruit. SDS gelooft het ook wel en maakt het SVM niet meer moeilijk. Kort voor tijd krijgt SVM nog een vrije trap te nemen net buiten het strafschopgebied. Arno van der Plas zet zich achter de bal maar zijn harde schot wordt gekeerd door de keeper van SDS. De laatste kans is ook nog voor SVM als Arno op links doorgaat, maar zijn voorzet op Yoeri van Eerde wordt door laatstgenoemde te zacht ingeschoten waardoor de keeper de bal kan keren. Na het laatste fluitsignaal van de goed leidende scheidsrechter Erik Wieringa uit Klazienaveen kan SVM opgelucht ademhalen en verdiend de 3 punten toevoegen aan zijn totaal.

Zaterdag 8 april gaat de poldermannen naar Deinum om de eerder afgelaste wedstrijd in te halen. Er rijdt deze zaterdagmiddag een bus naar Friesland. Supporters die mee willen zijn van harte welkom. Vertrek is om 12.30 uur. Aanvang wedstrijd is 14.30 uur.