Weer winst voor SVM

Scharnegoutum'70 1

22 april 2023 14:30

R.K. Boer

Afgelopen zaterdag stond de thuiswedstrijd tegen Scharnegoutum op het programma. SVM wist de laatste 3 wedstrijden te winnen en laat met regelmaat aantrekkelijk voetbal zien. Met 34 punten kan de ploeg van Jan Venema redelijk omhoog kijken en zonder eventuele nacompetitiestress kan er vrijuit worden gevoetbald.

Met een heerlijk zonnetje wordt op de punt afgetrapt en de supporters zien SVM gretig uit de startblokken komen. Er wordt hoog druk gezet wat in de 6e minuut leid tot een onderschepping op de linkerkant door Sam van Bentem die van afstand over schiet. Kort daarna komt Scharnegoutum met de schrik vrij als een corner van SVM in de 13e minuut via een eigen speler en de paal in de handen van de keeper terecht komt. In de 20e minuut weet SVM dan toch op voorsprong te komen. Via een snelle uitbraak van Richard de Boer wordt op de rechterflank Youri van Eerde gevonden. Een strakke voorzet wordt door de goed meegelopen Sam van Bentem hard tegen de touwen gewerkt, 1-0.

SVM blijft verder aandringen en in de 24e minuut wordt de volgende kans gecreëerd. Via de linkerkant wordt met een steekbal Chris Hospes gevonden in de vrije ruimte, hij schiet de bal helaas voorlangs. Scharnegoutum probeert het wel, enkele schoten worden geblokt of overgeschoten waardoor SVM niet in de problemen komt. In de 28e minuut is het dan weer raak. Door een fout achterin weet Sam van Bentem de bal te onderscheppen en voor te geven op Youri van Eerde die de bal keurig binnen schiet, 2-0. SVM weet elkaar makkelijk te vinden wat resulteert in mooie driehoekjes tot genoegen van de trainers Venema en van Eerde.

SVM krijgt vlak voor rust nog 2 grote mogelijkheden. Eerst is het via een corner Chris Hospes die de bal richting het doel van Scharnegoutum schiet. Youri van Eerde probeerde de bal voor de keeper nog iets van richting te veranderen maar helaas lukte dit niet. De man in vorm aan de linkerkant Sam van Bentem weet daarna met een mooie slalom de keeper uit te spelen maar vergeet daarbij de bal dicht bij zich te houden waardoor de verdediging van Scharnegoutum de bal net weg kan werken.

Na de thee is het eerste offensief voor Scharnegoutum. Keeper Jeroen Pipping had niet veel te doen deze middag maar kreeg hier toch een afstandsschot recht in z’n handen geschoten. SVM is de eerste minuten iets zoekende op het middenveld, gelukkig herpakt de ploeg zich en weet door de nodige strijdlust controle over de wedstrijd te houden. Scharnegoutum kiest veelal de lange bal. Voor de verdedigers Eertink, Strijk, Bijsterveld en de Jong is dit vanmiddag geen lastige opgave, alle kopduels worden gewonnen. In de 69e minuut worden Robbin Schuurman en Arno vd Plas in het veld gebracht voor Richard de Boer en Youri van Eerder. Met 2 frisse aanvallers gaat SVM op zoek naar het volgende doelpunt.

Eerst is het in de 71e minuut de opkomende verdediger Richard Bijsterveld die het hoofd van Chris Berndsen weet te vinden, helaas kopt hij naast. Kort daarna weet Arno vd Plas de bal de onderscheppen op rechts en met een mooie stift over de keeper lijkt dit een koud kunstje voor Chris Berndsen, hij vergeet te scoren en schiet vanaf de 5m lijn op de lat. SVM blijft bepalend en in de 86e minuut is het wederom Sam van Bentem die zich door de achterste linie van Scharnegoutum worstelt. Hij komt vrij voor de keeper maar weet de bal er nu niet langs te krijgen. Ook de gretig ingevallen Robbin Schuurman is z’n verdediger de baas alleen zijn voorzet komt net niet aan bij een medespeler.

Met de volgende aanval is het dan eindelijk raak. Sam van Bentem wordt op links aangespeeld die de bal in de 16m bij Chris Hospes weet te krijgen. De jonge baltovenaar weet de rust te bewaren en de bal terug te leggen op de goed gepositioneerde Arno vd Plas. Arno twijfelt niet en schiet hard binnen 3-0. Met een mooie koprol wordt het doelpunt gevierd en heeft SVM weer 3 punten op zak. Vlak voor tijd had Robbin Schuurman z’n harde werken nog kunnen belonen, hij gaf de bal af waar hij wellicht beter zelf had kunnen schieten.

SVM houdt de nul en pakt terecht de 3 punten tegen Scharnegoutum waardoor het momenteel op de 3e plek staat. De goed fluitende scheidsrechter Boer heeft genoten en heeft samen met het publiek een aantrekkelijke wedstrijd gezien.

Zaterdag 29 april speelt SVM uit tegen vv Nijland, graag tot dan.

Opstelling SVM: Jeroen Pipping, Marc de Jong, Jorn Strijk, Richard Bijsterveld, David Eertink, Jasper Corjanus, Richard de Boer (Arno vd Plas 69e), Chris Hospes, Youri van Eerde (Robbin Schuurman 69e), Chris Berndsen, Sam van Bentem.