Geflatteerde nederlaag SVM

Rottumerweg 1
8445PA
HEERENVEEN

In een nat en winderig Heerenveen heeft SVM Marknesse zaterdag een geflatteerde nederlaag geleden. Na afloop stond er een 4-0 score op het bord voor de plaatselijke Boys en leek het een ruime en verdiende nederlaag, maar de wedstrijd gaf een ander beeld. Het eerste uur was Heerenveense Boys nauwelijks gevaarlijk en was SVM voetballend de bovenliggende ploeg zonder tot echt uitgespeelde kansen te komen. Spelers vonden elkaar gemakkelijk en er werd gestreden voor een goed resultaat. Helaas was een fout achterin kort na rust, waardoor HB op voorsprong kwam, er debet aan dat het mooie spel van voor rust geen vervolg kon krijgen. Jammer genoeg kwamen daar in het laatste kwartier nog drie goals bij waardoor de ruime overwinning voor HB een feit was.

Na een begin waarin Heerenveense Boys de aanval zocht was het SVM dat snel in zijn vertrouwde spel kwam en het heft in handen kon nemen. De eerste mogelijkheid voor SVM trof geen doel toen Martin Peters de bal bij Sam van Bentem kon krijgen maar zijn voorzet kwam niet goed aan en zo kon HB uitverdedigen. Ook een schotkans van Chris Hospes had een beter lot verdiend, maar de keeper van HB kreeg zijn vingers nog tegen de bal waardoor het afstandsschot naast de goal belande. Hierna viel de regen met bakken uit de lucht en omdat de wind ook al invloed had op de wedstrijd werd het voor beide ploegen lastig om tot aanvaardbare aanvallen te komen. Toch leek het dat HB meer last had van de weersomstandigheden en SVM makkelijker voetbalde op dat moment. Na ruim een half uur spel had SVM zomaar op voorsprong kunnen komen. Een corner van Sam van Bentem werd door Martin Peters ingekopt, maar via een verdediger van HB en de lat ging de bal over de goal. De daaropvolgende hoekschop leverde niets op. Verder gebeurde er in de eerste helft niet veel vermoedelijk door het weer en koud en verkleumd konden beide ploegen gaan rusten met een 0-0 stand.

In deze rust gaf trainer Jan Venema aan dat hij tevreden was over het vertoonde spel en gaf de jongens opdracht om zo door te gaan en te wachten op de druk van HB die zou komen om hun koppositie te waarborgen en te gaan profiteren van de ruimte die zou ontstaan. Helaas liep het anders door fouten achterin bij SVM en kon het ook weinig meer uitrichten. De voorhoedespelers van SVM werden niet meer bereikt en HB kon iedere goedbedoelde aanval van SVM uitverdedigen. In de 53e minuut wilde Marc de Jong terugspelen op keeper Christiaan Haagsma, maar de te zachte trap terug werd onderschept door Kevin Regts en toen was het voor hem niet moeilijk om de bal langs keeper Haagsma te schieten. Een tegenvaller voor SVM dat tot dan toe niet in gevaar was geweest. Het leek hierna wel of het vertrouwen op een goed resultaat wegvloeide en het vinden van een medespeler werd lastiger en HB nam nu het heft in handen. In de laatste twintig minuten wisselde trianer Venema 3 spelers om toch te proberen om te scoren, maar ook de ingevallen voorwaartsen Zowie Smit en Yoeri van Eerde konden niet voor veel gevaar zorgen.

Een kwartier voor tijd weet HB de 2-0 te maken als achterin bij SVM niet adequaat wordt verdedigd en Jesse Braaksma zichzelf op rechts vrij kan spelen en via het been van een SVM speler binnen kan schieten. Het geloof bij SVM ebt nu weg en HB kan uitlopen naar een ruime overwinning. Na balverlies bij SVM op het middenveld kan Jesse Braaksma zijn tweede treffer maken en kort voor tijd na naïef verdedigen in de achterhoede van SVM weet Mats Adema de 4-0 eindstand binnen te werken. Na het eindsignaal van scheidsrechter Jesse Zijl uit Assen is de conclusie dat dit resultaat niet nodig was geweest. Een goed eerste uur kreeg helaas geen vervolg door eigen onnodige fouten en dat was jammer. Zaterdag a.s. staat de thuiswedstrijd tegen SDS al weer op het programma en moeten de mannen van SVM er voor zorgen dat de drie punten in de polder blijven. Aanvang van deze wedstrijd op de Punt zoals gewoonlijk om 14.30 uur.