SVM in slotfase langs Nijland

3 december 2022 14:30

R. Griemink

Opstelling

SVM heeft de laatste thuiswedstrijd van dit kalenderjaar in winst omgezet. Tegen Nijland bleven de punten in Marknesse. Vooraf was verwacht dat er een heel verdedigend Nijland in het veld zou staan, maar achteraf viel dit mee en had SVM het vooral in de tweede helft geregeld lastig met het vroeg storen van de voorwaartsen van Nijland. Maar na het laatste fluitsignaal was de overwinning van SVM wel verdiend gezien de hele wedstrijd. Keeper Jeroen Pipping moest deze wedstrijd de geblesseerde Christiaan Haagsma vervangen en dat deed hij heel verdienstelijk.

De wedstrijd was nog geen 42 seconden oud toen Nijland al voor stond. Onachtzaamheid op het middenveld en niet goed communiceren stond aan de basis van de openingstreffer. En achterin was de verdediging ook nog niet bij de les waardoor Feike Douwe Zijlstra aangespeeld kon worden en vrij voor Jeroen Pipping de bal achter hem schieten. Een matig beging voor de thuisploeg die gelijk wist dat er vanmiddag voor de punten gestreden moest worden. Het eerste wapenfeit voor SVM was een corner welke gevaarlijk voorlangs ging en door iedereen werd gemist. SVM kreeg in de eerste helft vrij veel hoekschoppen te nemen welke niets opleverden. Maar gaandeweg de wedstrijd nam SVM het heft in handen en kon het al vrij snel langszij komen bij Nijland. Bij een afgeslagen aanval kwam de bal bij Jasper Corjanus terecht die de bal hoog inbracht. Sam van Bentem stond op grote afstand klaar om de bal op zijn hoofd te laten belanden en over de keeper de 1-1 binnen te koppen.

Het verdere verloop in de eerste helft liet zien dat SVM de aanval bleef zoeken en Nijland met lange ballen van achteruit de voorwaartsen aan het werk probeerde te zetten zonder gevaarlijk te worden. Chris Berndsen was deze middag weer ijverig en veel in beweging. Hij kon Jasper Corjanus aanspelen maar diens schot ging naast. Na een half uur spelen had SVM pech dat na een cornerbal van Sam van Bentem de vrijstaande Martin Peters de bal op de binnenkant van de paal liet belanden. Helaas verdween de bal weer in het veld. Net voor rust nog twee mogelijkheden voor Chris Berndsen maar hij kwam bij de ene bal tekort om de bal te beroeren en de andere schoot hij over de goal van Nijland zodat beide ploegen gingen rusten met een 1-1 tusenstand.

Trainer Jan Venema attendeerde SVM erop om geduldig te blijven en niet volop de aanval te gaan zoeken. En dit had al vrij snel resultaat. Jasper Corjanus had de tweede assist van deze middag op zijn schoenen door een voorzet op Chris Berndsen te geven. Hij controleerde de bal op zijn borst om vervolgens de 2-1 te laten noteren. Hierna kreeg SVM het lastig omdat Nijland besloot om vroeg de opbouw bij SVM achterin te verstoren. De bal kon nauwelijks nog bij de voorwaartsen komen. De eerste kans in de tweede helft van Nijland was nog een waarschuwing toen SVM achterin niet alert was en de bal op de lat terecht kwam. Maar de tweede kans was wel raak. Sjoerd Talsma stond geheel vrij, werd over het hoofd gezien en zijn goed ingeschoten schot was onhoudbaar voor Jeroen Pipping. Gelukkig na deze onverwachte gelijkmaker kon SVM weer aan voetballen toekomen. Nijland besloot na deze goal om SVM weer meer te laten opbouwen en leunde weer grotendeels op zijn verdediging. Het leek dat de ploeg van oud SVM trainer Martin de Jong tevreden was met een punt. Maar SVM had andere plannen en bleef rustig en gedisciplineerd de aanval zoeken terwijl Nijland met fysiek voetbal probeerde de SVM aanvallen onschadelijk te maken ten koste van een aantal overtredingen.

In het laatste kwartier kwamen Yoeri van Eerde en Richard de Boer nog binnen de lijnen om toch nog te proberen de punten thuis te houden. Een corner van Richard de Boer werd nog door David Eertink gemist, maar net voor tijd kwam dan toch nog de gehoopte en gewenste voorsprong. Weer was Jasper Corjanus betrokken bij een goal. Nadat hij de bal had gekregen van Yoeri van Eerde kon hij Chris Berndsen op links aanspelen. Chris kon doorstomen vanaf links en de 3-2 binnenschieten. De wedstrijd leek gespeeld en sterker nog, er kon nog een goal doelpunt worden bijgeschreven. Nijland leek geknakt door de late tegentreffer van SVM en kwam niet meer aan aanvallen toe. Een vrije trap vanaf eigen helft kon nog gevaar opleveren, maar de ingebrachte bal kon worden weggewerkt door de net ingevallen Marc de Jong. De daaropvolgende aanval van SVM leverde de 4-2 eindstand op. Yoeri van Eerde kon de vrijstaande Marc de Jong bereiken en zijn inzet en doelpunt betekende de eerste goal van deze nog jonge speler in SVM1. Na het laatste fluitsignaal van de prima leidende scheidsrechter R. Griemink uit Zwartsluis kon een blij en opgelucht SVM de kleedkamer opzoeken met weer 3 punten en de aansluiting behouden bij de top 3.

Zaterdag 10 december de laatste uitwedstrijd van dit jaar als de mannen uit Marknesse aantreden tegen DWP uit Sint Johannesga. Aanvang 14.30 uur.