SVM wint in Scharnegoutum.

Scharnegoutum'70 1

26 november 2022 14:30

J.H. Strampel

Sportpark De Kromme Tille
Fleardyk 70
8629RG
SCHARNEGOUTUM

Opstelling SVM 1

SVM heeft de eerste uitoverwinning van dit seizoen te pakken. In het Friese Scharnegoutum werd met 2-3 gewonnen. Op een moeilijk bespeelbaar veld konden vlotte combinaties nauwelijks worden uitgevoerd maar door strijdlust en inzet werden de 3 punten toch meegenomen naar Marknesse. Trainer Jan Venema had een basisplaats gereserveerd voor de weer fitte David Eertink en Martin Peters mocht ook starten in de basis. Gelukkig is op Mark Verwer en Luuk Tielbeke na iedereen weer fit, zodat er voor de trainers weer keuze is om te starten met de gewenste opstelling. Zodoende kan het ook gebeuren dat spelers welke vaak in de basis stonden nu op de bank plaatsnemen en het moeten doen met een invalbeurt

De wedstrijd was amper 6 minuten bezig toen de thuisploeg al op voorsprong kwam. Een vrije trap vanaf links werd in de zestien meter gespeeld en daar stond Jeroen Tekstra helemaal vrij voor keeper Christiaan Haagsma om de 1-0 in te koppen. Een onachtzaamheid in de verdediging van SVM waar niet attent werd gereageerd op de voorwaartsen van Scharnegoutum. Nauwelijks bekomen van deze achterstand werd een identieke vrije trap voor Schar negoutum, nu vanaf rechts, weer ingekopt. Gelukkig voor SVM ging deze bal over de goal, maar het was duidelijk dat SVM achterin nog niet wakker was, want twee keer vrij inkoppen mag toch niet gebeuren. Gaandeweg kwam SVM meer aan voetballen toe en na goed doorgaan van Martin Peters en Sam van Bentem kwam de bal bij Chris Hospes die snoeihard op de lat schoot. In de rebound kwam de inzet van Chris Berndsen op de voeten van de keeper. SVM bleef de aanval zoeken, maar moest wel oppassen op de snelle spits Jesse Lee Staalsmid. Bij een uitbraak ging zijn schot naast de goal van Christiaan Haagsma.

Na een half uur kwam de gelijkmaker op het bord voor SVM. Na een mooie combinatie door het midden tussen Jasper Corjanus en Arno van der Plas zette laatstgenoemde Chris Berndsen vrij voor de keeper en zijn schot ging beheerst binnen. Kort hierna werd Chris Berndsen bij een aanval neergelegd en Jorn Strijk plaatste zich achter de bal. Of hij nou zag dat de muur niet goedstond of de keeper een hoek vrij liet is niet bekend, maar zijn schot ging wel tegen de touwen en zo kwam SVM op 1-2. Maar lang genieten van deze voorsprong was er niet bij. Weer was de achterhoede van SVM niet bij de les toen een ingebrachte bal half werd verwerkt en het voor Jesse Lee Staalsmid een koud kunstje was om Christiaan Haagsma voor de tweede keer deze middag te verschalken. Met deze stand gingen beide ploegen ook rusten.

Na rust twee ongewijzigde teams binnen de lijnen die beide niet tevreden waren met een punt. Toch was het SVM wat de tweede helft gevaarlijker was. Na goed doorgaan van Chris Hospes had Chris Berndsen tot twee keer toe de mogelijkheid om binnen te werken maar de bal gaat niet over de lijn. Gelijk hierna scoort SVM wel. Chris Berndsen gaat door en legt de bal terug op de vrijstaande Arno van der Plas die binnenschiet. Hierop besluit de assistent-scheidsrechter te vlaggen voor buitenspel en helaas trapt de scheidsrechter hierin en keurt de goal onterecht af. Scheidsrechter Strampel drukt toch wel een stempel op deze wedstrijd door veel duels af te fluiten waarin hij een overtreding ziet en zich genoodzaakt ziet om een aantal gele kaarten te trekken voor de polderploeg. Dit leidt tot wat irritaties bij SVM en het komt het voetbal van beide ploegen niet ten goede omdat het spel te vaak stilligt. Maar SVM moet zelf ook bij de les blijven. Na weer nonchalant ingrijpen achterin komt er weer een kans voor Scharnegoutum die geen resultaat oplevert.

Twintig minuten voor tijd krijgt SVM de kans om weer op voorsprong te komen als het een strafschop krijgt te nemen als Chris Hospes binnen de lijnen wordt neergelegd. Martin Peters zet zich achter de bal, maar zijn te zachte inzet wordt gekeerd door de keeper van Scharnegoutum. SVM weet deze tegenvaller snel te verwerken en blijft de aanval zoeken. En 10 minuten voor tijd wordt dan toch nog de winnende treffer gemaakt. Na een afgeslagen corner welke weggewerkt wordt besluit Chris Hospes van grote afstand op de goal te schieten. De bal wordt onderweg nog aangeraakt, maar deze gaat over de keeper in de goal. Nu is het zaak voor SVM om geconcentreerd de wedstrijd uit te spelen. Omdat Scharnegoutum meer druk naar voren zet, zonder nog gevaarlijk te worden, krijgt SVM nog een paar mogelijkheden om de score te verhogen. De ingevallen Zowie Smit ziet een goede voorzet gemist worden door Chris Berndsen en na goed doorzetten krijgt Zowie zelf ook nog een kans, maar zijn inzet gaat naast de paal over de achterlijn.

Hierna wordt de wedstrijd netjes uitgespeeld door SVM en na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Strampel gaan de drie punten mee naar Marknesse. Een mooi resultaat en hierdoor blijft de ploeg van trainer Jan Venema kort achter de koplopers meedraaien bovenin. Het verschil tussen de nummer 1 en 6 bedraagt maar drie punten, zodat er nog van alles mogelijk is. Zaterdag 3 december de laatste thuiswedstrijd van dit jaar in de competitie als wordt aangetreden tegen Nijland.