SVM niet opgewassen tegen FC Meppel

Ezingerweg 58 A
7943AZ
MEPPEL

SVM niet opgewassen tegen FC Meppel.

SVM heeft zaterdag een nederlaag geleden tegen koploper FC Meppel. Na een hoopvol begin waarin SVM nog op voorsprong kwam, had het in het vervolg van de wedstrijd lastig tegen FC Meppel en kwam het er de verdere wedstrijd niet meer aan te pas. Ook door toedoen van de thuisploeg kwam SVM niet in zijn favoriete spel en liep het geregeld achter de feiten aan. Trainer Patrick Speetjens had de bedoelingen van deze middag duidelijk gemaakt in de bespreking, maar dit kwam er eigenlijk de gehele wedstrijd niet uit. Het leek wel of er een stuk beleving miste bij de spelers van SVM en na de vierde treffer kort na rust was het geloof in een beter resultaat ook snel verdwenen en gingen bij sommige spelers de koppies wel erg snel naar beneden.

De wedstrijd was door de vele regen van de afgelopen week verplaatst naar het kunstgrasveld. De beginfase was het voor beide ploegen nog wat zoeken. Toch begon het voor SVM nog hoopvol want na 10 minuten spel kwamen de Marknessenaren op voorsprong. De opbouw van FC Meppel werd verstoord door Jasper Corjanus. Hij kon de bal veroveren en Chris Berndsen aanspelen die kon door- lopen naar het zestienmeter gebied en via de handen van de keeper binnenschoot en SVM op 0-1 zette.

Helaas kon SVM kort genieten van de voorsprong en binnen vijf minuten waren de rollen alweer omgedraaid. Op een weggegeven ingooi werd niet adequaat gereageerd en Luca Broers kon de 1-1 laten aantekenen. En kort hierop werd een lange bal van achteruit opgepikt door Hugo Bisschop. Hij kon Rienk Winter uitkappen en omdat er achterin bij SVM geen rugdekking werd gegeven, was zijn zwabberbal te machtig voor keeper Christiaan Haagsma. Voor SVM was het nu zaak om de ruggen te rechten maar het bleef het lastig houden in het verdere verloop van de eerste helft. Het lukte FC Meppel om de voorsprong nog verder uit te breiden. Na weer een snelle omschakeling bij FC Meppel werd Luca Broers aangespeeld tussen de laatste linie van SVM door en nadat hij keeper Haagsma had omspeelt, kon hij de bal in het lege doel schieten en de thuisploeg nog voor rust op 3-1 zetten.

Wat SVM ook probeerde het lukte gewoon niet. De vleugelspelers kwamen niet langs hun man; veelvuldig balverlies leidde tot gevaarlijke situaties en spits Thom Westerveen kon niet worden bereikt waardoor de goede aanvallen schaars waren. Voor rust had de achterstand zomaar nog groter kunnen uitvallen. Een hoekschop werd door de lange spits Fidom naast gekopt en kort voor rust een enorme kans voor FC Meppel maar op een meter voor keeper Christiaan Haagsma schoot een speler van FC Meppel op zijn voeten waardoor een grotere achterstand SVM bespaart bleef. De laatste mogelijkheid voor rust was een vrije trap van Jorn Strijk welke over het doel van FC Meppel zeilde.

Het was zaak voor SVM om in de tweede helft te proberen de aansluiting te vinden en fanatiek de strijd aan te gaan om er nog een wedstrijd van te maken. Begin tweede helft had FC Meppel een aantal flinke overtredingen nodig om het spel van SVM te ontregelen, maar de leidsman van deze middag vond dat alles binnen de perken bleef en deed het af met mondelinge waarschuwingen. Na ruim een kwartier in deze helft kwam FC Meppel al op een 4-1 voorsprong. Een mooie aanval van FC Meppel waarbij de gehele achterhoede van SVM werd uitgespeeld werd kort voor de goal afgerond door Jason Gelmers. Het geloof in een beter resultaat was nu wel verdwenen en SVM leek zich al neer te leggen bij deze nederlaag. Wat het ook probeerde veel kansen kwamen er niet en als er al een aanval kwam was de eindpass niet goed. Wel was het zaak om ervoor te zorgen dat er geen grote nederlaag werd geleden. Sam van Bentem snelde toch nog een keer op langs de linkerkant, maar zijn voorzet kon net niet worden bereikt door de mee opgekomen David Eertink. Ook de drie ingebrachte wissels konden het spelbeeld en de score niet doen veranderen. Het beweeglijke FC Meppel bleef het proberen en het was te danken aan keeper Christiaan Haagsma die veel schoten onschadelijk maakte en Jorn Strijk die veel voorzetten kon wegwerken dat er niet meer goals vielen in deze fase.

Toch had SVM de score nog wat dragelijker kunnen maken toen het een grote kans kreeg. Sam van Bentem kon de bal meegeven aan de mee opgekomen David Eertink en zijn teruggelegde bal kwam bij Chris Hospes maar deze schiet de bal naast de goal van de keeper van FC Meppel. Hier had zeker meer in gezeten maar het lukte deze middag niet meer om te scoren. FC Meppel bleef tot het einde van de wedstrijd komen en de achterhoede van SVM bestoken met aanvallen. Gelukkig voor SVM bleven meer goals uit. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Mika Assen uit Weiteveen kon SVM dan ook huiswaarts keren met een ruime nederlaag. Op zich geen schande tegen een goed voetballende tegenstander die niet voor niets bovenaan staat, maar met wat meer beleving had er misschien wel een ander resultaat de boeken in kunnen gaan.

Aanstaande zaterdag 2 december is de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2023 als Be Quick ’28 uit Zwolle op bezoek komt in Marknesse. Aanvang van deze wedstrijd op de Punt zoals gebruikelijk 14.30 uur.