SVM wint ook tweede thuiswedstrijd dit seizoen.

DESZ 1

4 november 2023 14:30

J. Frei

SVM wint ook tweede thuiswedstrijd dit seizoen.

SVM heeft ook de tweede thuiswedstrijd tegen DESZ tot een goed einde gebracht. In Marknesse werd een verdiende 2-0 overwinning behaald tegen onze tegenstander uit Zwartsluis. Het was een weerzien voor trainer Patrick Speetjens en speler Thom Westerveen met de mannen waar zij vorig seizoen nog mee samenwerkten. Des te meer een reden om gebrand te zijn op een goed resultaat . Daar hamerde Patrick ook de hele week op: dat hij niet van DESZ wilde verliezen. Er werd afgelopen week dan ook goed getraind en SVM stond om 14.30 uur klaar om het de Sluzigers lastig te maken.

Voor het begin van de wedstrijd was het al duidelijk dat beide ploegen in de regen moesten voetballen en het niet gemakkelijk zou worden. Door het natte speelveld schoot de bal geregeld door en in natte kleding spelen is ook geen pretje. Op advies van de leidsman ging deze middag de lichtinstallatie ook al vroeg aan in de tweede helft zodat de toeschouwers een helder beeld hadden wie aan de bal was en waar deze zich op het speelveld bevond. Wel zo prettig om alles goed te volgen.

Het begin van de wedstrijd was van beide kanten wat aftastend. Kijken hoe de systemen waren en welke koppeltjes er gevormd werden. Hierdoor waren er ook weinig noemenswaardige spelmomen-ten te noteren. SVM wachtte geduldig af om de snelle buitenspelers aan het werk te zetten en DESZ probeerde ook de voorwaartsen aan het werk te krijgen maar voor beide goals is er niet veel opwindends te zien.

De eerste schoten op goal zijn van SVM, maar Sam van Bentem ziet zijn schot in de korte hoek gepareerd worden door keeper De Lange en een schotje van Thom Westerveen heeft te weinig kracht om de keeper te verrassen. Toch komt SVM op een voorsprong als Sam van Bentem aan de linkerkant op de been blijft en zijn voorzet eerst nog licht wordt aangeraakt door Yoeri van Eerde, vervolgens komt de bal bij Thom Westerveen die op de juiste plaats staat om de 1-0 binnen te schieten tegen zijn oude team. Blijdschap is groot in en rond het veld, maar de wedstrijd is nog lang niet gespeeld. Dat blijkt ook wel als DESZ een aantal kansen krijgt om terug te komen in de wedstrijd. Eerst is keeper Christiaan Haagsma, zoals vaker dit seizoen, weer de baas in het een op een duel met Danny Moorman en na onachtzaamheid in de achterhoede van SVM kan de bal nog net weggewerkt worden voordat deze kan worden ingeschoten.

De laatste tien minuten voor rust wordt SVM gevaarlijk. Weer gaat Sam van Bentem op links goed door en zijn voorzet wordt door Yoeri van Eerde op de paal geschoten waar dit een beter lot had verdiend. Chris Berndsen krijgt ook nog een vrije schietkans rand zestien meter als Jasper Corjanus hem vrij ziet staan maar deze gaat naast de goal. Net voor rust volgt de eerste hoekschop voor DESZ waar vorige week nog uit gescoord werd maar deze levert niets op waardoor beide ploegen met een 1-0 tussenstand gaan rusten.

In de rust, bij de welverdiende warme thee, attenderen de beide trainers van SVM de jongens erop om in de opbouw meer gebruik te maken van Chris Hospes die vaak vrij staat maar niet wordt aangespeeld waardoor keeper Christiaan Haagsma vaak de lange bal moet spelen.

Door het natte weer blijven de toeschouwers misschien wat langer in de kantine waardoor velen de tweede treffer van SVM niet hebben gezien. Gelijk na rust gaat het mis in de opbouw achterin bij DESZ en hierdoor kan Sam van Bentem de bal onderscheppen en alleen voor keeper De Lange de 2-0 binnenschieten. Een lekker begin van de tweede helft. DESZ probeert hierna druk te zetten en SVM moet alert blijven om de voorsprong niet uit handen te geven. Dit lukt gaandeweg de wedstrijd ook. Kansen geeft ze nauwelijks weg en het meeste gevaar komt uit vrije trappen die DESZ te nemen krijgt. SVM krijgt nog wel een grote kans als Thom Westerveen een bal kan onderscheppen en Yoeri van Eerde vrij voor de keeper zet. Helaas wordt zijn schot gekeerd door de doelman van DESZ.

In de laatste twintigN minuten komen Richard de Boer en Bart Bakker nog binnen de lijnen. Door het vroeg storen van DESZ en het hoog staan moet, zoals eerder genoemd, keeper Christiaan Haagsma vaker dan hij wil de lange bal spelen en hierdoor kan SVM ook niet meer opbouwen van achteruit. DESZ probeert het nog wel met afstandsschoten welke een prooi zijn voor keeper Haagsma en krijgt na een vrije bal van Carlo Naberman nog een grote kans als SVM nog met de muur bezig is, maar de geheel vrijstaande Danny Moorman over het hoofd ziet. Gelukkig verkleint Christiaan zijn doel goed en de bal kan worden gekeerd en weggewerkt.

Een kleine tien minuten voor tijd gaat de keeper van DESZ zogenaamd geblesseerd op de grond zitten en stormen de andere tien spelers naar de zijlijn om nog wat aanwijzingen van hun trainer te krijgen. Onsportief? Slim? De meningen zullen hierover verdeeld zijn maar feit is wel dat DESZ-risico’s gaat nemen met meer man voorin en hierdoor geven ze ruimte weg waar SVM niet veel mee kan doen. Een tweede gevaarlijke vrije bal van Carlo Naberman gaat net over de lat van de goal. SVM kan de wedstrijd nu rustig uitspelen en speelt de bal rond om in balbezit te blijven. Na het laatste fluitsignaal van de goed leidende scheidsrechter Jeroen Frei uit Dronten blijven de punten in de polder en kan SVM gaan feestvieren in de kantine met zanger Mannes als gast.

Aanstaande zaterdag 11 november speelt SVM de uitwedstrijd in en tegen Elim. Aanvang 14.30 uur. Naar deze wedstrijd rijdt een bus dus als er supporters meewillen, van harte welkom om met ons mee te gaan.