SVM incasseert weer nederlaag tegen FC Meppel.

FC Meppel 1

20 april 2024 14:30

M.H.B. Haije

SVM incasseert weer nederlaag tegen FC Meppel.

Voor de tweede keer dit seizoen heeft SVM een nederlaag geleden tegen FC Meppel. Waar in de uitwedstrijd het verschil groot was en FC Meppel veel kansen kreeg, was SVM gisteren in Marknesse beter opgewassen tegen het hooggeplaatste FC Meppel. Door ziekte, blessures en een bruiloft hadden de beide trainers Speetjens en Van Eerde maar twaalf spelers van de selectie tot hun beschikking en was het zoeken naar voetballers die aan wilden sluiten. Gelukkig konden vanuit het tweede Derk Buikema en Kevin van Bruggen aansluiten en was good old Richard Bijsterveld bereid om zijn “oude” teammaten uit de brand te helpen deze middag, zodat er in ieder geval genoeg spelers waren.

Met toch enigszins het uitduel nog in het hoofd had trainer Patrick Speetjens de thuisploeg in de voorbespreking duidelijke instructies meegegeven wat deze middag de bedoeling was en ondanks de nederlaag gaf SVM weinig mogelijkheden weg, maar kon zelf ook nauwelijks gevaarlijk worden.

Het begin van de wedstrijd liet gelijk een aanvallend FC Meppel zien waar de spelers elkaar gemakkelijk konden vinden en de bal rond lieten gaan. Voor SVM vooralsnog tegenhouden en de bal kon ook moeilijk in eigen bezit gehouden worden, waardoor menigmaal met een lange bal spits Chris Berndsen aan het werk werd gezet. De eerste kans voor FC Meppel was ook gelijk raak maar assistent Fred Strijk constateerde buitenspel waardoor dit feest voor Meppel niet doorging.

FC Meppel bleef de aanvallende ploeg en een vrije trap moest door keeper Chistiaan Haagsma onschadelijk worden gemaakt. Na een kwartier de eerste aanval van SVM maar het schot van Chris Berndsen op goal kon nog worden geblokt. FC Meppel hanteerde ook vaak de lange bal van achteruit en de passes kwamen ook goed aan, maar de achterhoede van SVM stond goed opgesteld. Na een half uur kwam FC Meppel op voorsprong. Een voorzet van de rechterkant werd hard ingekopt door hun lange spits Fidom en de bal belandde via de paal achter Christiaan Haagsma in de goal. Naar de rust toe proberen beide ploegen het wel maar de beide verdedigingen kwamen vaak als overwinnaar uit de strijd. Yoeri van Eerde krijgt nog een schotkans maar zijn inzet gaat via een speler van Meppel over de goal.

In de tweede helft komt SVM vaker aan aanvallende intenties toe zonder echt gevaarlijk te worden. Het besef is er bij de spelers dat er wat te halen valt deze middag. Kort na het begin van de tweede helft worstelt Yoeri van Eerde zichzelf langs een viertal verdedigers, maar zijn voorzet is niet goed genoeg om een medespeler te bereiken. Ook FC Meppel wordt gevaarlijk maar spits Fidom schiet een voorzet naast de goal van SVM.

Na een uur spelen komt Derk Buikema in het veld voor de moegestreden Robbin Schuurman en Derk leidt gelijk de mooiste aanval van SVM deze middag in als hij Chris Berndsen in de loop aanspeelt en zijn voorzet wordt hard ingekopt door Sam van Bentem maar helaas voor SVM gaat de bal via de paal het veld weer in.

Gaandeweg de tweede helft moet SVM risico’s nemen om proberen de gelijkmaker te maken en daardoor komt er ruimte voor FC Meppel maar behoudens een aantal schoten welke een prooi zijn voor keeper Christiaan Haagsma wordt de Meppeler ploeg niet gevaarlijk. Tien minuten voor tijd komt er een moment waarop iedereen van SVM schreeuwt om een strafschop, maar de leidsman van deze middag besluit om de bal net buiten het strafschopgebied te leggen. Sam van Bentem gaat goed door en wordt zodanig gehinderd dat een FC Meppel speler binnen de 16 meter een overtreding maakt. Oordeel van de scheidsrechter is dat de overtreding ingezet wordt rand strafschopgebied en dat dat voor hem de reden was om niet een strafschop te geven.

De vrije trap wordt door Yoeri van Eerde voor de goal gebracht, maar levert niets op. De laatste minuten komen Kevin van Bruggen en Richard Bijsterveld binnen de lijnen om hun eerste minuten in dit seizoen te maken. Trainer Speetjens sommeert verdediger Jorn Strijk om in de spits te gaan spelen als extra aanvaller en daardoor krijgt FC Meppel ruimte om druk te zetten naar voren. Christiaan Haagsma moet twee mogelijkheden voor Meppel onschadelijk maken en ook een vrije trap wordt door hem gekeerd. Wat SVM ook probeert, de voorwaartsen kunnen niet worden bereikt door middel van een lange bal en in blessuretijd beslist FC Meppel de wedstrijd definitief. Verdediger Mark de Jong laat zich aan de rechterkant uitspelen en dan is het voor Mick van Laere geen probleem om de voorzet binnen te schieten. Kort hierna fluit de prima fluitende scheidsrechter Michael Haije uit Amersfoort voor het eindsignaal. Zonder echt veel kansen bij elkaar te spelen kon SVM het opbrengen om tot de laatste minuten het hoger geplaatste FC Meppel moeilijk te maken. Aanstaande zaterdag een vrije speeldag in verband met Koningsdag, 4 mei gaat SVM op bezoek naar Zwolle om aan te treden tegen koploper Be Quick ’28. Aanvang 14.30 uur.