SVM neemt punt mee uit Zwartsluis.

DESZ 1

23 maart 2024 14:45

Anoniem

Sportpark Cingellanden
Cingellanden 1
8064DC
ZWARTSLUIS

SVM heeft aan de wedstrijd tegen DESZ een punt overgehouden. In Zwartsluis werden na een open en spannend duel de punten broederlijk verdeeld en na afloop waren velen het met elkaar eens dat dit een terechte verdeling van de punten was, alhoewel de schrijver zich kan voorstellen dat zowel DESZ als SVM vond dat er meer in had gezeten. De ploeg uit Marknesse deed zichzelf te kort om de verkregen voorsprong in de tweede helft niet over de streep te trekken, maar individuele fouten, zowel bij de eerste als de tweede goal, leverden niet de overwinning op waar wel op was gehoopt.

Na een aftastend begin aan beide kanten en duels welke zich hoofdzakelijk op het middenveld afspeelden was de eerste mogelijkheid voor DESZ. Na een verre ingooi wordt een speler rand 16 meter vrij voor de goal van keeper Christiaan Haagsma gezet maar hij kan het schot keren met zijn vuisten. DESZ had in het eerste half uur het betere van het spel en liet SVM niet in hun favoriete spel komen. Al kreeg de ploeg van trainer Patrick Speetjens wel een grote kans om de score te openen. Zoals dit seizoen wel vaker komt Chris Berndsen na een goede pass van Rienk Winter vrij voor de keeper, maar een verdediger van de thuisploeg blokt zijn inzet nog voordat hij tot een schot kan komen. Gaandeweg de eerste helft komt SVM beter voor de dag en neemt de druk toe, ook doordat op de flanken Sam van Bentem en Yoeri van Eerde wisselen van positie. Zo komen er kansen voor de Marknessenaren. Een goede voorzet van Yoeri van Eerde wordt net gemist door de invliegende Sam van Bentem en een schot van Chris Hospes gaat net over de goal van DESZ. Maar ongelukkigerwijs voor SVM komen de Sluzigers op voorsprong. Na een fout achterin waarbij na het balverlies ook niet wordt ingegrepen komt de bal op rechts bij een van de spelers van DESZ en diens voorzet wordt door de inlopende Arjan Krabbe ingeschoten. Maar SVM recht de ruggen en nauwelijks drie minuten later wordt de gelijkmaker gemaakt. Chris Berndsen ziet Yoeri van Eerde op links vrij staan en nadat hij zijn tegenstander uitspeelt wordt de voorzet ingekopt door Sam van Bentem. Beide ploegen proberen het voor rust nog wel maar aan de 1-1 tussenstand veranderd niets zodat beide ploegen gaan rusten met deze stand. Noemenswaardig is nog wel de gele prent voor David Eertink. Niemand bij SVM kan zich herinneren dat dit eerder is voorgekomen en David keek ook wat verwonderd dat hem dit was overkomen. Of de gele kaart ook terecht was? De scheidsrechter van deze middag trok hem wel.

In de rust hadden de beide trainers van SVM de tijd om wat instructies mee te geven om te proberen de vrije man op het middenveld te vinden. De goede bedoelingen ten spijt, nauwelijks begonnen aan de tweede helft scoorde DESZ, maar onze assistent Fred Strijk zag goed dat een speler van DESZ buitenspel stond, zodat dit feest voor de thuisploeg niet doorging. Beide ploegen waren niet van plan om met 1 punt van het veld te gaan, dus ontstond er een open duel waarin beide ploegen elkaar ook lieten voetballen. Een afstandsschot aan SVM zijde van Chris Berndsen kon door keeper de Lange nog worden gekeerd maar na 57 minuten spelen was het toch weer raak voor SVM. Een strakke bal van Thom Westerveen komt op maat bij Yoeri van Eerde, deze dolt zijn tegenstander, dribbelt naar binnen en schiet van grote afstand de bal hard achter de doelman van DESZ. Een mooie goal die SVM op een 1-2 voorsprong brengt. Deze stand blijft lang op het scorebord staan. DESZ doet wat aanpassingen in het veld en krijgt een aantal hoekschoppen te nemen die gevaarlijk indraaien maar niets opleveren.

Een kwartier voor tijd komen Bart Bakker en Robbin Schuurman nog binnen de lijnen en SVM probeert om de voorsprong uit te breiden. Na een vrije trap van Mark de Jong legt Yoeri van Eerde de bal terug op de net ingevallen Bart Bakker, maar zijn schot kan nog gekeerd worden door keeper de Lange. Ook Sam van Bentem heeft nog een mogelijkheid, hij krijgt zijn inzet voorbij de keeper maar de bal gaat naast de goal van DESZ. SVM krijgt het achterin niet moeilijk, maar door een eigen grote fout geeft het DESZ  de kans om langszij te komen. Een vrije trap van DESZ komt gevaarlijk in het zestienmeter gebied en door geklungel achterin bij SVM komt de bal voor de voeten van Danny Moorman die wel raad weet met dit cadeautje. Deze gelijkmaker was niet nodig geweest maar door niet goed ingrijpen wordt de zeker lijkende overwinning uit handen gegeven. SVM krijgt nog een vrije trap te nemen op een gevaarlijke plek kort voor de goal van DESZ maar het schot van Yoeri van Eerde gaat over de goal. Derk Buikema en Jochem Hoogendijk mogen de laatste 10 minuten nog invallen en beide ploegen blijven gaan voor de overwinning. De grootste kans hiervoor krijgt DESZ. Ver in blessuretijd komt plots een speler vrij voor keeper Christiaan Haagsma maar zoals vaker blijft hij kalm en kan de bal keren. Kort hierna volgt er nog een scrimmage voor de goal van SVM maar nadat de bal kan worden weggewerkt fluit scheidsrechter Harmen van der Spoel uit Joure voor het einde van deze wedstrijd.

Aanstaande zaterdag heeft SVM een vrij weekend omdat het Pasen is en op 6 april volgt de volgende wedstrijd als de degens worden gekruist met Elim. Aanvang op de Punt 14.30 uur.