Inhaalwedstrijd tegen DKB door SVM gewonnen.

DKB 1

24 februari 2024 15:00

H. Broer

Sportpark De Oversteek
Horstra's wijk 5
7782RA
DE KRIM
tel. 0524-571971

Afgelopen zaterdag heeft SVM de inhaalwedstrijd uit tegen DKB met 0-2 gewonnen. In een goed gevulde bus met spelers, staf en supporters werd de reis naar de Krim gemaakt. SVM miste door een aantal vakantiegangers drie basisspelers, maar dit kon goed opgevangen worden. Hierdoor nam Bjarne Stap als keeper plaats onder de lat bij SVM en achteraf bleek dat hij deze middag niet werd gepasseerd. Na een minuut stilte gehouden te hebben wegens het overlijden van een erelid bij DKB begon SVM hoopvol tegen de hekkensluiter. Als er al gedacht was dat dit een makkelijke middag zou worden, dan kwamen de Marknessenaren bedrogen uit. Wat SVM de eerste helft ook probeerde, er lukte niet veel. Ballen kwamen niet aan, tempo te laag en soms wat gemopper op elkaar hielp ook niet. DKB speelde de eerste helft heel verdedigend en probeerde er snel uit te komen als SVM  balverlies leed en dat gebeurde regelmatig de eerste helft. SVM mocht wel vaak de opbouw verzorgen van achteruit zonder gehinderd te worden, maar gaten in de defensie van DKB werden er niet gevonden, ook omdat DKB veel spelers achter de bal hield. Tekenend was dan ook dat het eerste moment van opwinding in deze wedstrijd pas na een klein half uur spelen kwam. David Eertink kon aan de rechterkant opkomen maar zijn voorzet kwam niet goed aan waardoor dit niets opleverde. En de eerste mogelijkheid voor DKB kwam kort hierop, maar het schot kwam in de handen van Bjarne Stap terecht. Yoeri van Eerde had ook nog een schotmogelijkheid maar de bal ging naast de goal. Het laatste noemenswaardige wat er in deze helft gebeurde was een voorzet van een van de voorwaartsen van DKB waarbij de spits voor Mark de Jong kwam, maar zijn kopbal ging rakelings naast de goal. Verder kabbelde de wedstrijd voort en SVM was niet bij machte om het de Drentenaren lastig te maken waardoor beide ploegen gingen rusten met een 0-0 stand.

In de rust hield trainer Patrick Speetjens het kort en probeerde door een aantal omzettingen en een tweetal wissels de spelers van SVM ervan te doordringen dat er de tweede helft wel een ander spel op de mat gelegd moest worden om de punten mee te nemen. Richard de Boer en Thom Westerveen kwamen in het veld voor Nick v/d Velde en de niet geheel fitte Bart Bakker. Maar deze omzettingen hadden in het eerste kwartier na rust nog geen effect, sterker nog, als het vizier bij DKB beter had gestaan had de thuisploeg de score zomaar kunnen openen. Kort na rust belande een afstandsschot op de bovenkant van de lat. Een snelle uitval leverde de volgende kans op, maar de voorzet vanaf links werd door de speler van DKB via de grond over de goal van Bjarne Stap gekopt en alsof dit nog niet genoeg was kwam bij de volgende aanval van De Krimse Boys de bal op de paal en stuiterde deze het veld weer in. Blijkbaar waren deze kansen voor DKB nodig om bij SVM het besef te krijgen dat er uit een ander vaatje getapt moest worden en gelukkig voor SVM gebeurde dit het laatste half uur ook toen de kansen voor SVM kwamen en DKB er nauwelijks meer uitkwam en veel lange ballen ging spelen om de voorwaartsen aan het werk te zetten.

Na de laatste kans voor DKB kwam SVM uit het niets op voorsprong. Op het middenveld kwam de bal bij Yoeri van Eerde, deze zag Mark de Jong op rechts vrij staan en zijn strakke voorzet kon door Thom Westerveen binnengeschoten worden en zo kwam SVM op een 0-1 voorsprong. Hierna ging het ook ineens beter lopen. De mooie aanvallen werden nu wel op de mat gelegd en voor DKB was het nu alleen nog maar tegenhouden. Bij een mooie combinatie tussen Mark de Jong en Chris Berndsen werd de bal door laatstgenoemde tegen de benen van de keeper gespeeld. In het laatste kwartier werd Rienk Winter nog vervangen door Jochem Hoekendijk. De kansen voor SVM stapelden zich naar het einde toe op. Een schot van Chris Hospes in de handen van de keeper had nog geen resultaat en kort hierop was de grootste kans van deze wedstrijd ook niet aan Chris Berndsen besteed. Alleen opstomend naar de keeper speelde hij de bal tegen de keeper aan waardoor deze kans niet werd benut. In de laatste minuut speelde Yoeri van Eerde zich vrij en schoot naast de goal, waarbij hij Thom Westerveen over het hoofd zag die geheel vrij stond. Het was nu zaak voor SVM om de wedstrijd uit te spelen en doordat de prima leidende scheidsrechter Herman Broer uit Steenwijk ruim vijf minuten extra tijd bijtrok moest SVM alert blijven ook omdat DKB met veel spelers voorin te vinden was. In de laatste minuut werd de zege veiliggesteld met een tweede doelpunt. Op het middenveld veroverde Thom Westerveen de bal en samen met Mark de Jong en een verdediger van DKB kon hij oprukken naar de goal. Op tijd speelde hij Mark aan en nadat deze de keeper omspeelde kon hij de 0-2 in het lege doel schieten.

Gelijk hierna klonk het laatste fluitsignaal en kon SVM na een matige eerste en een sterke tweede helft de 3 punten meenemen en opklimmen naar de 5e plaats. Zaterdag 2 maart hebben de boys van Patrick Speetjens en Hendri van Eerde weer een thuiswedstrijd te spelen als de nummer 3, Vitesse ’63 uit Koekange, op bezoek komt. Aanvang op de Punt weer om 14.30 uur.