SVM neemt een punt mee uit Workum

Workum 1

10 mei 2022 20:00

M.S Zijlstra

Sportpark de Rolpeal
Weverswei 2
8711GP
WORKUM
tel. 0515-541963

Opstelling SVM 1

Afgelopen dinsdag stond de wedstrijd tegen Workum op het programma. De ploeg van trainer Jan Venema is al weken gehavend door de langdurige blessures van Mark Verwer, Arjan Wolters, Arno van der Plas en Ivo van Vilsteren en daar kwam op de wedstrijddag zelf ook nog Bart Bakker en Jasper Corjanus bij, zodat het weer improviseren was om een goed team binnen de lijnen te krijgen. Achteraf is dit uitstekend gelukt want de trotse koploper uit Workum had het lastig en aan het eind van de wedstrijd moest de koppositie worden afgestaan. Workum zette in het begin van de wedstrijd veel druk op SVM en probeerde om de wedstrijd gelijk te openen. Er werd geprobeerd om de lange spits van de thuisploeg te vinden, maar deze werd kort gehouden door de achterhoede van SVM, zodat deze nauwelijks in het spel voorkwam. Voor SVM was het in de beginfase compact spelen om de aanvallen van Workum te pareren. Het eerste gevaar kwam door een vrije trap rand zestien die tot twee keer toe in de muur van SVM werd geschoten.

Gaandeweg de eerste helft kon SVM onder de druk uit voetballen. De voorhoede van SVM kon niet altijd bereikt worden, waardoor de aanvallen jammer genoeg smoorden. Workum probeerde het met afstandsschoten maar de weer uitstekend keepende Christiaan Haagsma hield zijn doel schoon de eerste helft. In de tweede helft kwam de eerste grote kans voor Workum, maar Christiaan Haagsma redde bekwaam met zijn voet toen de voorhoede van Workum doorbrak en alleen voor hem verscheen. De twee voorhoedespelers van SVM, Zowie Smit en Martin Peters werden midden tweede helft moegestreden gewisseld. Beide mannen kwamen niet veel in balbezit maar hadden wel vele meters gelopen om het spel van Workum te verstoren. Twee frisse O19 spelers kwamen binnen de lijnen. Naar het einde toe kwam SVM steeds meer onder druk te staan en was het proberen de brilstand over de streep te trekken. Soms met pijn en moeite werd de bal weer weggewerkt.

Twee minuten voor tijd leek het alsnog mis te gaan. Uit een corner genomen vanaf rechts kon de bal niet klem worden gepakt door keeper Christiaan Haagsma en uit de daaropvolgende scrimmage voor de goal werd de bal over de lijn gewerkt door Jorrit Sjoerds en kwam Workum op 1-0. Staf en wisselspelers van Workum vlogen het veld in om dit te vieren en rode fakkels worden aangestoken. Het leek wel het aanstaande kampioenschap wat gevierd werd. Nauwelijks een minuut later sloeg vreugde om in frustratie en verdriet. Op onbegrijpelijk wijze gaf Workum de voorsprong weer uit handen. Van achteruit werd de aanval gezocht en zowel Richard de Boer, Chris Hospes en Sam van Bentem stonden vrij om aangespeeld te worden. De bal kwam bij laatstgenoemde en deze zag Chris Berndsen de zestien meter in gaan. Zijn pass op Berndsen werd langs de verbouwereerde keeper geschoten en hij tekende zodoende voor de 1-1. Nu was het de beurt aan SVM om dit uitgebreid te vieren. In blessuretijd had SVM zomaar met de drie punten weg kunnen gaan als een vrije trap op 25 meter van de goal resultaat had gehad, maar dit gebeurde niet.

Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter M. Zijlstra uit Bolsward was de blijdschap groot bij de Marknessenaren. Terugkomen kort voor tijd uit geslagen positie was heerlijk en Workum werd met een onbevredigend gevoel achtergelaten. De koppositie was verspeeld aan Sneek Wit Zwart en laat dat nou net de volgende tegenstander zijn van SVM. SVM zal proberen om het deze ploeg ook lastig te maken.