SVM blijft doorgaan met winnen

Oeverzwaluwen 1

19 maart 2022 14:30

A. van Tuinen

Opstelling

De wedstrijd tegen Oeverzwaluwen leverde SVM wederom 3 punten op. De ploeg uit Marknesse blijft zo na de gedwongen coronastop de punten binnenhalen en staat op de ranglijst keurig tweede achter koploper Workum.

Het begin van het duel tegen Oeverzwaluwen was voor SVM. Na goed opkomen van David Eertink komt de bal bij Zowie Smit, maar alleen voor de keeper schiet hij tussen twee verdedigers in over de goal.  In de 5e minuut komt SVM al op voorsprong. Na een individuele actie van Chris Hospes beland zijn voorzet op het hoofd van Chris Berndsen en zijn kopbal gaat over de keeper heen in de goal en zo komt SVM op een vroege 1-0 voorsprong. Een mooie opsteker voor de ploeg uit Marknesse. Hierna ontspint zich een gelijkwaardige wedstrijd. Oeverzwaluwen laat duidelijk blijken dat ze zijn gekomen voor de winst en maken het SVM bij vlagen heel lastig. Er wordt vroeg druk gezet bij de opbouw van SVM en daardoor moeten de achterwaartsen vaak de lange bal spelen. SVM leidt ook geregeld balverlies omdat de passing niet secuur is en de tweede bal komt vaak bij de ploeg uit Koudum terecht.

Beide ploegen krijgen wat kansen en mogelijkheden om de stand te veranderen. De inzetten van Oeverzwaluwen zijn een prooi voor Christiaan Haagsma en namens SVM gaat Bart Bakker op links door naar de achterlijn, maar zijn voorzet wordt nog weggewerkt door de verdediging van Oeverzwaluwen en na een lange bal van Jorn Strijk redt de keeper ten koste van een corner welke niets oplevert. Ook de ijverige Zowie Smit is niet gelukkig met zijn inzetten, zodat de ruststand aanbreekt met een minimale 1-0 voorsprong.

Na rust komt de 1-1 tussenstand al snel op het bord. Oeverzwaluwen zet vanaf de aftrap weer volop druk en het eerste schot op goal gaat gelijk binnen. De inzet van Elmar Laagland wordt onderweg aangeraakt door Arjan Wolters en daardoor is keeper Christiaan Haagsma kansloos. Zo krijgt SVM zijn eerste goal tegen in dit kalenderjaar. SVM heeft het lastig en trainer Jan Venema moet vanaf de zijlijn vaak coachen om alles op de juiste plaats te houden. SVM wil wel maar het lukt niet altijd om de voorwaartsen te bereiken. Ook moet het op blijven letten op de tegenstoten van Oeverzwaluwen want die blijven gevaarlijk. Gelukkig is Richard Bijsterveld een rots in de branding achterin, hij staat vaak op de juiste plek en weet menige aanval onschadelijk te maken.

Midden tweede helft toch bijna weer de voorsprong voor SVM. Een hard schot van Richard de Boer wordt door de keeper van Oeverzwaluwen ternauwernood gekeerd en de rebound is voor Zowie Smit, maar zijn inzet wordt nog gekeerd ten koste van een corner. De corner, genomen door Chris Hospes, komt strak voor de goal en wordt door Mark Verwer ingekopt maar geblokt door een verdediger. Hierna vindt trainer Venema het tijd voor een aantal wisselingen en komen Jasper Corjanus, Sam van Bentem en Martin Peters binnen de lijnen en zoals dit seizoen wel vaker is gebeurd zijn deze wissels weer beslissend voor de einduitslag.

Een kwartier voor tijd een werkelijk schitterende aanval van de thuisploeg. Na een 1-2 tussen Martin Peters en Sam van Bentem komt de voorzet van de laatstgenoemde bij Chris Berndsen en hij tekent de 2-1 voorsprong aan. De wedstrijd lekker uitspelen is er niet bij want trainer Ton Haarman van Oeverzwaluwen doet wat omzettingen en wissels in zijn team en de aanvoerder en laatste man van de ploeg uit Koudum staat nu als extra spits opgesteld. Aanvallen van Oeverzwaluwen blijven gevaarlijk en SVM moet oplettend zijn. Door deze speelwijze komt er natuurlijk ook ruimte voorin bij SVM en na een lange bal van keeper Haagsma naar voren wil Chris Berndsen de bal over de keeper koppen, maar hoog opspringend weet deze de bal toch nog tegen te houden. In de laatste minuut komt er nog een grote kans voor Oeverzwaluwen. Een scherpe voorzet vanaf links wordt door twee inlopende spelers gemist, waardoor de bal voor de goal van SVM langsgaat.

Na ruim drie minuten blessuretijd, waarin niets meer gebeurt, fluit scheidsrechter A. van Tuinen voor het eindsignaal en blijven de drie punten weer in de polder. Gemakkelijk en vanzelf ging het deze middag niet, want Oeverzwaluwen maakte het SVM geregeld lastig. Maar als we kansen en mogelijkheden blijven benutten en achterin niet veel weggeven zoals deze wedstrijd weer het geval was, kan het weleens een heel mooi seizoen worden voor SVM.

Zaterdag 26 maart de uitwedstrijd tegen Heerenveense Boys en dan moet SVM er weer staan en laten zien dat de huidige plek op de ranglijst er niet voor niets is. Succes dan weer mannen en hopelijk mogen we dan ook weer supporters uit Marknesse begroeten, want zij staan iedere zaterdag langs de lijn om ons te zien voetballen en dat wordt zeker gewaardeerd door de spelers en begeleiders.