SVM wint ook vierde thuiswedstrijd

Heerenveense Boys 1

6 november 2021 14:30

A. van Tuinen

Opstelling

SVM Marknesse heeft zaterdag de thuiswedstrijd tegen Heerenveense Boys winnend afgesloten. Na 90 minuten en veel extra speeltijd stond er 2-1 op het scorebord.Voetballend was Heerenveense Boys misschien wel de betere ploeg, maar SVM liet met veel strijd en inzet zien dat de 3 punten in de polder moesten blijven, wat dus ook lukte. Ook in deze wedstrijd werden er weer weinig kansen weggegeven.

De eerste tien minuten gebeurde er nog niet veel. Het was wat aftasten en de koppeltjes op het veld werden direct gevormd. Maar ineens brak Richard de Boer de wedstrijd open. Na een ingooi van Ivo van Vilsteren werd de bal uit de achterhoede van Heerenveense Boys weggewerkt en op ruim 20 meter van de goal stond Richard de Boer klaar om de bal schitterend in de kruising te schieten.

Het tweede kwartier van de wedstrijd kwam SVM dan ook onder druk te staan en moest het geregeld de lange bal spelen om wat rust te krijgen achterin. Maar verder dan een schot naast de goal van keeper Christiaan Haagsma en een vrije trap rand 16 die in zijn handen belande, kwam Heerenveense Boys niet. Net nadat aanvoerder Jorn Strijk geblesseerd uitvalt met enkelklachten en vervangen wordtdoor Mark Verwer krijgt SVM weer kansen om de voorsprong uit te breiden. Na een uittrap van Christiaan Haagsma wordt de bal doorgekopt door Mark Verwer op Sam van Bentem en hij weet zich vrij te spelen, maar zijn schot gaat over de goal van Heerenveense Boys.

Amper twee minuten later krijgt Sam van Bentem een grote kans om te scoren. Na een pass van achteruit op de snelle Chris Berndsen wint deze zijn duel en ziet Sam vrij staan voor de keeper. Zijn schot wordt knap met de voet gered door de keeper. Het zou een mooie opsteker zijn geweest als de bal erin was gegaan zo vlak voor rust, maar helaas gebeurde dit niet. Het laatste wapenfeit in de eerste helft was nog een schot over de goal van Richard de Boer na goed doorgaan van de vandaag weer ijverige Arno van der Plas.

De tweede helft begint net als de eerste weer rustig. Heerenveense Boys probeert met aanvallend spel de aansluiting te vinden. En dat gebeurt in de 54e minuut ook. Na een overtreding van Sam van Bentem rand zestien meter wordt de vrije trap over de muur binnen geschoten achter Christiaan Haagsma door Tiemen Pen. SVM heeft het lastig en de ploeg uit Heerenveen voetbalt makkelijker en probeert nu door te drukken zonder tot echt grote kansen te komen. Gaandeweg de tweede helft speelt SVMzichzelf weer in de wedstrijd. Chris oh Hospes krijgt een kans als hij voor de goal van Heerenveense Boys de bal voor zijn voeten krijgt, maar de bal naast schiet. Een vrije trap van Richard Bijsterveld komt in de 16 meter en na wat kopballen heen en weer besluit Richard de Boer de bal om te halen, helaas voor hem en SVM gaat de bal naast.

Ruim 10 minuten voor tijd krijgt Sam van Bentem het op zijn heupen. Hij speelt in het strafschopgebied drie man uit en wordt dan omver gedrukt door een van de verdedigers van Heerenveense Boys. Scheidsrechter van Tuinen wijst direct naar de stip. Arno van der Plas schiet de strafschop hard binnen en zet SVM op een 2-1 voorsprong. Amper een minuut later een identieke situatie als Sam van Bentem de verdediging weer probeert uit te spelen en voor gevaar en paniek zorgt. De bal wordt echter weggewerkt door een van de verdedigers.

Het slot van de wedstrijd is spannend en Heerenveense Boys krijgt een grote kans om de gelijkmaker te realiseren. De bal komt na wat gerommel achterin bij SVM voor de voeten van een van de voorwaartsen van Heerenveense Boys. Zijn inzet van dichtbij wordt door Christiaan Haagsma met zijn been gered. Scheidsrechter van Tuinen besluit om vele minuten blessuretijd bij te trekken en hierdoor houdt Heerenveense Boys nog hoop om te scoren. Een tweetal afstand schoten zijn een prooi voor keeper Haagsma en SVM blijft gemakkelijk overeind. Na het laatste fluitsignaal is de blijdschap groot. De drie punten zijn binnen en de mannen van trainer Jan Venema blijven door deze overwinning bovenin meedraaien.

Zaterdag aanstaande gaat SVM naar Zwartemeer waar de volgende bekerwedstrijd wordt gespeeld tegen Zwartemeerse Boys. Aanvang wedstrijd is 14.30 uur.