Late goal bezorgt SVM winst tegen Heeg

5 maart 2022 14:30

S.L. Oostwoud

Opstelling

SVM heeft zaterdag de drie punten thuisgehouden tegen Heeg. Gemakkelijk ging dit niet. Heeg maakte het de ploeg uit Marknesse heel lastig en verdedigde compact en probeerde de opbouw van SVM vroeg te onderbreken. En waren er al kansen en mogelijkheden dan was de goede keeper van Heeg een sta in de weg. Hij hield Heeg lang in de wedstrijd maar was kansloos bij de enige goal die SVM scoorde. Verdedigend stond het bij SVM weer goed, want keeper Christiaan Haagsma had het redelijk rustig en er werd geen kans aan Heeg gegund. Bij een paar afstand schoten van de ploeg uit Friesland moest hij handelend optreden.

Na 30 seconden gespeeld te hebben had Bart Bakker SVM al op voorsprong kunnen zetten. De eerste de beste aanval leverde een grote kans op. Een strakke voorzet vanaf links werd door hem knap ingeschoten, maar de keeper van Heeg redde bekwaam. SVM bleef aanvallend spelen en na een voorzet van Chris Berndsen schoot Richard de Boer over de goal. De thuisploeg bleef druk uitoefenen op de achterhoede van Heeg en was van plan om snel op voorsprong te komen. Een voorzet van Zowie Smit werd in eerste instantie nog door de keeper gered en de rebound van Chris Berndsen belande op de lat. Na een mooie een twee tussen David Eertink en Chris Hospes kwam de voorzet van David bij de vrijstaande Bart Bakker, maar weer was zijn inzet een prooi voor de keeper van Heeg. Net voor rust nog een snelle uitval na een vrije bal van Heeg. De inzet van Zowie Smit gaat helaas voor de goal langs. Genoeg kansen voor SVM, maar de voorsprong waarop gehoopt werd kwam niet op de bord en de rust gaat dan ook in met 0-0.

In de rust maant trainer Jan Venema de jongens van SVM om rustig te blijven en niet geforceerd te gaan spelen. Hopelijk komt die ene mogelijkheid en geduld is daarom belangrijk. In de 50e minuut krijgt Bart Bakker zijn volgende kans. Een vrij trap van Richard Bijsterveld wordt doorgekopt door Chris Berndsen maar weer vrij voor de keeper wordt de inzet van Bart met de voet tegengehouden door de keeper van Heeg. Zou het vanmiddag dan toch niet lukken?

Heeg komt de tweede helft beter in de wedstrijd en gaat nu wat aanvallender spelen. Na ruim een uur spelen komt er een schietkans voor de spits, maar de bal gaat naast de goal van keeper Haagsma. SVM moet attent blijven en niet alles vol op de aanval gooien, want Heeg komt zo nu en dan dreigend voor de goal van SVM, zonder gevaarlijk te worden. Trainer Venema brengt met Martin Peters zijn eerste wissel van deze wedstrijd binnen de lijnen en hij zorgt indirect voor de voorsprong van SVM. Na een uitbal wil de speler van Heeg ingooien, maar Martin heeft de bal en gooit snel in. De scheidsrechter gaf de ingooi ook aan SVM dus mag het spel doorgaan. Chris Berndsen speelt zich vrij en zijn voorzet wordt hoog en hard in de kruising geschoten door Bart Bakker. Eindelijk de voorsprong waar SVM op had gehoopt. Nu zorgen dat deze na het eindsignaal nog op het bord staat. De ploeg uit Heeg speelt nu met meer druk naar voren om de gelijkmaker te realiseren, maar de achterhoede van SVM blijft op zijn hoede en gaat deze middag niets weggeven. Net voor tijd krijgt Bart Bakker weer een mogelijkheid maar zijn schot gaat naast de goal van Heeg.

Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Oostwoud uit Balkbrug is de opluchting bij SVM op de gezichten te zien en kan er weer drie punten worden bijgeteld en de derde plaats gehandhaafd blijven.

Aankomende week speelt SVM 2 uitwedstrijden. Dinsdag 8 maart gaan de mannen naar Scharnegoutum om de wedstrijd in te halen die twee weken geleden werd afgelast door coronagevallen en zaterdag 11 maart volgt de derby tegen onze buren van Tonego uit Luttelgeest. Spelers en begeleiding hopen dat we vooral in Luttelgeest op veel steun mogen rekenen van onze supporters.