SVM laat de overwinning aan Makkum

Makkum 1

4 februari 2023 15:00

A. van Tuinen

Sportpark De Braak
Suderseewei 1
8754GK
MAKKUM FR

SVM heeft afgelopen zaterdag de uitwedstrijd tegen Makkum verloren. In het Friese dorp aan het IJsselmeer kon SVM niet brengen waarop gehoopt was en moest het zonder punten weer terug naar de Polder. Makkum gooide veel strijd en energie in de wedstrijd en daar had SVM het af en toe lastig mee. De meeste kansen waren dan ook voor de thuisploeg en de enkele kansen die SVM kreeg troffen geen doel.

De wedstrijd had nauwelijks aangevangen toen Makkum al op voorsprong kwam. Zoals wel vaker in dit seizoen kwam er een goal uit een corner van de tegenstander. Achterin stond het niet goed en na diverse kopballen over en weer kon Gerben de Boer de 1-0 binnenkoppen achter keeper Jelle van Rees. Vanaf de derde minuut moest SVM al tegen een achterstand aankijken en na deze goal had het wel veel balbezit, maar hier gebeurde weinig mee. Het eerste schot tussen de palen kwam pas na 20 minuten op naam van Chris Berndsen die in de handen van de keeper schoot. SVM moest wel alert zijn op de gevaarlijke uitvallen van Makkum en de voorwaartsen stichten ook geregeld gevaar voor de goal van SVM met ballen die hoog ingebracht werden zonder resultaat.

SVM probeert het wel in deze eerste helft en krijgt wat mogelijkheden. Na een combinatie tussen Sam van Bentem en Chris Berndsen speelt laatstgenoemde de bal te hard naar Richard de Boer die niet bij de bal kan. Een mooie aanval via diverse driehoekjes bij SVM treft ook geen goal omdat Chris Berndsen de bal hard overschiet. Kort hierna komt Makkum op 2-0 doordat de spits de bal kan binnenwerken. Heel SVM appelleert voor hands en assistent-scheidsrechter Fred Strijk vlagt hier ook voor, maar scheidsrechter van Tuinen keurt de goal in eerste instantie goed, na overleg met zijn assistent wordt de goal toch geannuleerd. Een terechte beslissing wat later ook wordt toegegeven door de scorende speler van Makkum. De laatste 10 minuten golft het spel op en neer met kansen aan beide zijden. Jorn Strijk kopt na een corner de voorzet vrijstaand naast en ook een schot van Richard de Boer gaat naast de goal. De grootste kans voor SVM komt vlak voor rust als Chris Hospes de bal bij Richard de Boer in de voeten speelt. Alleen voor de keeper is hij besluiteloos en verspeeld de bal, waardoor deze kans verloren gaat. Vlak voor rust komt Makkum nog een keer gevaarlijk door, maar het schot gaat hoog over de goal.

Na rust komt SVM eerst niet aan voetballen toe. Makkum heeft de overhand en krijgt ook kansen. Een gevaarlijke voorzet wordt door iedereen gemist zodat deze kan worden weggewerkt en keeper Jelle van Rees moet handelend optreden door een inzet van dichtbij te keren. SVM probeert het wel, maar het lijkt erop dat het deze middag niet wil lukken. Na ruim 10 minuten in de tweede helft krijgt Yoeri van Eerde een mogelijkheid maar hij schiet niet goed in. Voor beide doelen gebeurt niet veel meer. Makkum vindt het goed en probeert de voorsprong te behouden en SVM lijkt deze middag onmachtig om een goal te maken. Als dan ook de 2-0 valt nadat Gerben de Boer de bal krijgt aangespeeld en hard zijn tweede goal van deze middag maakt, wordt het heel lastig voor SVM.Op het veld ontstaan wat lichte irritaties onderling omdat SVM zich stoort aan het tijdrekken van Makkum en de scheidsrechter moet na diverse overtredingen handelend optreden met een viertal gele kaarten. SVM moet proberen zich niet te storen aan de tegenstander en de beslissingen van de scheidsrechter accepteren en blijven voetballen, anders wordt het een lastige laatste fase.

De Marknessenaren proberen het nog wel en trainer Jan Venema spoort zijn mannen aan om de aanval te zoeken, maar er worden weinig kansen gecreëerd en een strijdend Makkum heeft het niet meer echt lastig. Toch krijgt SVM in de laatste tien minuten nog kansen om de score dragelijker te maken. Chris Berndsen gaat op links richting de keeper van Makkum. Hij besluit om alleen voor de keeper niet zelf te schieten, maar af te geven op een medespeler. Helaas komt de bal bij een tegenstander in de voeten, zodat deze kans niets oplevert. Het laatste wapenfeit van de wedstrijd is weer een actie van Chris Berndsen die alleen door kan stomen naar de keeper, maar weer redt deze. Hierna speelt Makkum de wedstrijd uit en ook na vele minuten blessuretijd komt er geen verandering meer in de uitslag en nadat scheidsrechter A. van Tuinen uit Workum affluit blijven de drie punten in Makkum. SVM kon deze middag niet brengen wat vorige week wel lukte en dat lag deels aan de ploeg zelf maar ook aan een tegenstander die streed voor een goed resultaat en dat lukte dan ook. Zaterdag a.s. volgt de thuiswedstrijd tegen Waterpoort Boys om 14.30 uur op de Punt en kunnen de Marknessenaren laten zien dat dit een incident was en dat de aansluiting bij de subtop blijft behouden.