SVM doet zichzelf tekort in Nijland

vv Nijland 1

29 april 2023 14:30

A.J. Nauta

Sportpark Zweitse Huitema
H. Pollemastraat 2
8771RT
NIJLAND

Een sterker en beter voetballend SVM heeft niet kunnen winnen in en tegen Nijland. De ploeg uit Marknesse had veel mogelijkheden, maar de kansen die er waren werden niet benut en een schitterende vrije trap van Chris Hospes welke de doellijn was gepasseerd werd onterecht niet goedgekeurd. Voor de thuisploeg was het alleen maar tegenhouden en proberen met lange ballen de twee sterke voorwaartsen te bereiken. Dit lukte ook meerdere malen, waardoor de achterhoede van SVM op zijn hoede moest zijn.

De wedstrijd was nauwelijks begonnen toen Nijland al op voorsprong kwam. Een voorzet vanaf de zijkant werd door Marc de Jong ongelukkig klaargelegd voor de voeten van Wiebren Posthuma en vlak voor keeper Christiaan Haagsma schoot hij de bal hard tegen de touwen. SVM raakte hierdoor niet in paniek al had de ploeg het wel lastig in de beginfase. De bal bleef rondgaan om de vrijstaande speler te vinden, maar het was lastig om tegen een versterkte defensie de ruimte te zoeken en de voorwaartsen aan het werk te zetten. Na een kwartier had Nijland zomaar de voorsprong uit kunnen breiden, maar de spits van de thuisploeg schoot 5 meter voor keeper Haagsma over de goal.

Na deze kans nam SVM het heft in handen en moest de Friese ploeg steeds verder terug en de bal werd meerdere malen met een lange trap weggewerkt. Toch viel na ruim 20 minuten de terechte 1-1. Een lange bal achteruit van Marc de Jong bereikt Chris Berndsen die zich vrij speeld op links en de bal terug legt op de opkomende Chris Hospes. Deze schiet de bal via de handen van de keeper binnen. De tweede lange bal van Marc de Jong van achteruit betekend de 1-2 voorsprong voor SVM. Zijn pass bereikt Sam van Bentem en deze weet ook zijn man uit te spelen en schiet de bal hard onder de keeper door in de goal. SVM krijgt vlak hierop nog een kans maar de keeper redt bij een inzet van Chris Hospes.

In minuut 38e volgt de tweede onachtzaamheid achterin bij SVM wat weer een doelpunt oplevert voor Nijland. Jasper Corjanus wil de bal terugspelen op Jorn Strijk maar raakt de bal verkeerd. Omdat Jorn niet ziet dat uit zijn rug spits Nico Pieter Bonnema opduikt is het voor Bonnema niet moeilijk om vrij voor keeper Christiaan Haagsma de 2-2 te laten aantekenen. Totaal onnodig maar het overkomt SVM wel. Het laatste wapenfeit in deze eerste helft is een afstandsschot van Chris Berndsen, maar de bal gaat naast en over de goal van de keeper van Nijland.

Toch wel ietwat teleurgesteld zoekt SVM de kleedkamer op. Trainer Jan Venema geeft zijn spelers mee om zo door te blijven spelen en dat de kansen dan vanzelf wel komen. En deze komen ook. Net na rust krijgt SVM tot 3 keer toe een schietkans vlak voor de goal van Nijland, maar de bal beland niet tegen de touwen. Sam van Bentem snelt de zestienmeter binnen maar stuit op de keeper. De rebound van Yoeri van Eerde is voor de keeper en de vrijkomende bal wordt door Chris Hospes naast gewerkt. Kort hierna weet Sam van Bentem uit een ingooi Chris Hospes te bereiken. Deze ziet Yoeri van Eerde vrijstaan maar zijn inzet kort voor de keeper gaat over de bal. De kansen kwamen dus al vrij snel in de tweede helft maar zonder resultaat. Hierna blijft SVM het betere van het spel houden maar moet alert blijven op de counters van Nijland. De lange ballen achteruit zijn soms gevaarlijk en de bal stuit menigmaal raar op het grasveld. Keeper Haagsma krijgt het niet moeilijk en kan de ingeschoten ballen die op hem afkomen gemakkelijk keren. SVM blijft de aanval zoeken maar weet niet altijd meer de voorwaartsen te bereiken en vaak zit er een voet van Nijland tussen om de passes te verijdelen.

Een kwartier voor tijd denkt heel SVM dat het weer op voorsprong komt. Een vrije trap van Chris Hospes beland via de onderkant van de lat achter de doellijn en de spelers van SVM lopen al juichend weg. Helaas gaat de scheidsrechter er niet in mee. Omdat hij te ver van de situatie afstond kon hij niet constateren dat de bal de achterlijn had gepasseerd gaf hij na afloop toe. Ook na beraad met zijn assistent langs de lijn blijft hij bij zijn beslissing. Na afloop geeft de keeper van Nijland toe dat de bal inderdaad achter de lijn was en hierdoor zal de scheidsrechter zich niet echt gelukkig voelen, maar conclusie is dat de stand 2-2 blijft. SVM wil voor de winst gaan en zoekt in de eindfase de aanval. De druk naar voren neemt toe, maar zoals eerder gezegd moet het wel alert blijven want Nijland komt geregeld snel uit met meerdere spelers. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd gebeurt er voor de goal van Nijland van alles en het gaat zo snel dat het nauwelijks te geloven is. Binnen 15 seconden krijgt SVM 3 grote kansen maar de bal wil er niet in. Uit een corner kopt Jorn Strijk de bal hard op de onderkant van de lat. De terugstuitende bal wordt weer ingebracht maar van de doellijn weggewerkt. De weer ingebrachte bal passeert de keeper maar wordt nog van de doellijn gekopt door een verdediger. SVM doet zichzelf hierdoor toch wel te kort door de gecreëerde kansen niet te benutten.

In de blessuretijd gebeurt er niets meer en na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Arjen Nauta uit Workum heeft SVM verzuimd om de drie punten mee te nemen naar huis. Zaterdag 13 mei staat de thuiswedstrijd tegen DWP op het programma. Aanvang 14.30 uur op sportpark de Punt.

Opstelling SVM: Christiaan Haagsma, Marc de Jong, Jorn Strijk, Richard Bijsterveld, David Eertink, Jasper Corjanus (61e Arno van der Plas), Richard de Boer, Chris Hospes, Yoeri van Eerde, Chris Berndsen, Sam van Bentem (84e Robbin Schuurman)