Bolsward neemt punten mee uit Marknesse

SC Bolsward 1

18 maart 2023 14:30

P. de Velde Harsenhorst

SVM heeft de thuiswedstrijd tegen Bolsward SC verloren. Na een hoopvol begin en een eerste kwartier met maar liefst vier doelpunten gingen de punten toch naar Bolsward dat makkelijker voetbalde en gevaarlijker en dreigender was voor de goal van SVM. Toch kon de ploeg van de trainers Jan Venema en Henri van Eerde in de eerste helft nog wel gelijke tred houden maar de tweede helft was het vooral tegenhouden en vloeiden bij sommige spelers halverwege deze helft de krachten wat weg en was de hoop op een beter resultaat niet echt aanwezig.

Het begin was inderdaad hoopvol te noemen want na 50 seconden stond de 1-0 op het bord. Vanuit het middenveld kon Sam van Bentem een mooie pass afleveren op de op snelheid liggende Chris Berndsen en alleen voor de keeper schoot hij SVM op voorsprong. Hierna nam Bolsward het spel in handen en SVM moest veel strijd leveren om het spel van Bolsward te ontrafelen, maar al snel stond de gelijkmaker op het bord. Vanaf de linkerkant kon de hoog opspringende Bart Gietema bereikt worden en omdat de verdediging van SVM niet mee sprong op de voorzet kon zijn kopbal achter keeper Christiaan Haagsma belanden. SVM kon dus niet lang genieten van de voorsprong en ook niet van de gelijke stand want nauwelijks 3 minuten later stond Bolsward al op voorsprong. De verdedigers van SVM lieten zich wat makkelijk wegzetten en na een verloren duel in de zestien meter kan Davey Lohman via de binnenkant van de paal raakschieten. Maar ook Bolsward geniet niet lang van zijn voorsprong want 2 minuten later laat SVM ook zijn tweede treffer aantekenen. David Eertink zet Sam van Bentem aan het werk en zijn voorzet wordt door de mee opgekomen Chris Hospes feilloos binnengeschoten. Wat een begin. Voor het publiek leuk dat er al vier goals vallen in het begin.

Na deze aanvangsfase gaat de strijd onverminderd voort. SVM maakt het Bolsward vaak lastig en de weer overijverige Jasper Corjanus is een plaag voor de spelers van Bolsward. Hij zit werkelijk overal tussen en maakt met zijn slidings en inzet menige aanval onschadelijk. De gevaarlijke ploeg van Bolsward heeft meer balbezit en krijgt ook de mogelijkheden in de loop van de eerste helft. Na weer een verloren duel in het strafschopgebied gaat de inzet van een van de voorwaartsen van de Friezen via de binnenkant van de paal weer uit de goal en hier komt SVM nog goed weg. Maar vijf minuten voor rust komt Bolsward weer op voorsprong. Een cornerbal komt laag het strafschopgebied binnen en omdat keeper Christiaan Haagsma niet bij de bal kan is het voor Bart Gietema niet moeilijk om de 2-3 te laten aantekenen. Net voor rust krijgt Bolsward nog een kans als de achterhoede van SVM wordt uitgespeeld en de inzet van Bolsward tussen de palen beland, maar de attente Marc de Jong kan de bal op de doellijn keren en daardoor verandert er in de stand voor rust niets meer en beide ploegen zoeken de thee op.

In de rust moet David Eertink worden vervangen door Jordi van der Velde. Na een duel net voor rust staat zijn neus niet helemaal recht meer en is een bezoek aan de dokterspost wenselijk om hierna te kijken. Gelukkig is hij na de wedstrijd weer aanwezig in de kantine om zijn neus te laten bewonderen. De eerste kans na rust is voor SVM als op rechts Yoeri van Eerde wordt aangespeeld, maar zijn schot gaat voorlangs de goal. Gaandeweg de tweede helft is Bolsward de bovenliggende partij. Spelers weten elkaar makkelijker te vinden en het blijft voor SVM tegenhouden. Er wordt nog steeds veel energie gestopt in de duels maar kunnen de Marknessenaren dit volhouden?

Beide ploegen krijgen wat mogelijkheden en na een doorkopbal van Chris Berndsen kan Yoeri van Eerde doorlopen naar de keeper, maar laatstgenoemde houdt de bal tegen met zijn borst, waardoor dit niets oplevert. Een goal van Bolsward wordt afgekeurd omdat een van de voorhoedespelers buitenspel staat. Na een voorzet van Yoeri van Eerde kan Sam van Bentem net niet goed met zijn hoofd bij de bal komen en de bal kan worden uitverdedigd. Hierna is het tijd voor wat invalbeurten en Martin Peters en Bart Bakker komen binnen de lijnen om te proberen nog wat te veranderen aan de stand. Maar SVM krijgt het steeds lastiger en de vermoeidheid is zichtbaar bij diverse spelers. Voordat trainer Jan Venema kan besluiten om een achterhoedespeler voorin te zetten heeft Bolsward de wedstrijd definitief beslist. Een lange bal achteruit komt bij een speler van Bolsward en zijn schot wordt door keeper Haagsma nog knap tot corner verwerkt. Deze corner wordt kort genomen op Davey Lohman en zijn schot is nu wel onhoudbaar voor de keeper van SVM. Bolsward blijft de laatste tien minuten de aanval zoeken om de voorsprong te vergroten en SVM is niet meer bij machte om tot aanvallen te komen en moet proberen om de nederlaag niet groter te laten worden. Dit lukt uiteindelijk en aan de 2-4 overwinning voor Bolsward komt geen verandering meer. Als de prima leidende scheidsrechter Peter de Velde Harsenhorst uit Wommels affluit gaan de punten mee naar Bolsward en is het zaak voor SVM om zich voor te bereiden op de volgende tegenstander. Dat dit niet makkelijk gaat worden is wel duidelijk als deze tegenstander de medekoploper Heerenveense Boys is. Maar de bal is en blijft rond en misschien kan SVM stunten. Er zijn genoeg verrassingen in het voetbal en waarom niet op 25 maart als de beide ploegen om 14.30 uur gaan aftrappen in het Friese Haagje.