SVM blij met punt tegen Heerenveense Boys

5 november 2022 14:30

R. Paulusma

Opstelling

In een wedstrijd met twee gezichten hebben SVM en Heerenveense Boys de punten gedeeld. In het eerste uur van de wedstrijd gebeurde er niet veel voor beide doelen. HB had voetballend het overwicht en SVM moest vooralsnog tegenhouden en dat lukte goed. Na dat uur gebeurde er van alles op en rond het veld. Beslissingen van de scheidsrechter waar beide partijen het niet eens mee waren, gele, rode kaarten door irritaties in het veld en stafleden die lieten merken dat ze het niet eens waren met de scheidsrechter. Gelukkig werd er ook nog gevoetbald en konden de supporters van beide teams nog vier doelpunten zien, netjes verdeeld over beide teams.

Met dezelfde basis in het veld als vorige week begon trainer Jan Venema met SVM aan de wedstrijd. SVM was in de bespreking al meegegeven dat er een goed voetballende tegenstander op het veld kwam te staan die veel goals maakte, maar achterin ook wel kansen weggaven, zodat SVM zeker niet kansloos was. In de aanvangsminuten was het Heerenveense Boys dat het meeste balbezit had. De eerste kans in de wedstrijd was dan ook voor de ploeg uit Heerenveen, maar keeper Christiaan Haagsma kon een afstandsschot pareren met zijn vuisten. Ook de eerste mogelijkheid voor SVM trof geen doel. Na een voorzet van Zowie Smit liep Chris Berndsen tegen de bal aan, maar de bal had geen snelheid genoeg waardoor de keeper van HB de bal kon oppakken. Heerenveense Boys had het meeste balbezit en was de eerste helft grotendeels ook op de helft van SVM te vinden. Het kreeg ook een aantal cornerballen waar de lange spelers van Heerenveense Boys niet veel mee deden. Verder waren er weinig uitgespeelde aanvallen, waardoor de ruststand aanbrak met 0-0.

Het eerste kwartier na rust gebeurt er ook niet veel. Beide ploegen proberen het wel, maar de achterhoedespelers geven niet veel weg. SVM blijft hopen op die ene kans welke altijd wel komt in de wedstrijd. Eigenlijk uit het niets opent HB de score. Het middenveld van SVM staat even niet goed en de bal gaat door de verdediging van SVM. Dennis Otter wordt bereikt en speelt de bal tussen een verdediger en keeper van SVM in het doel. Jorn Strijk probeert met een sliding de bal nog tegen te houden, maar de bal gaat over de lijn. SVM moet nu proberen om de aanval te zoeken en gevaarlijk worden. Maar voordat dit kan gebeuren slaat HB weer toe. Een vrije bal van HB wordt ingebracht en een speler van HB valt in de zestien meter. Scheidsrechter Paulusma ziet hier een strafschop in en de makkelijk geven penalty wordt feilloos ingeschoten door Dennis Otter die zijn tweede goal maakt.

Trainer Jan Venema probeert met het inbrengen van Sam van Bentem en Arno van der Plas het tij nog te keren. Nauwelijks vijf minuten na de 0-2 vindt SVM de aansluiting. Jorn Strijk zet op links Sam van Bentem vrij en zijn voorzet wordt door Martin Peters hard ingeschoten. Via de keeper en lat beland de bal in de handen van keeper Bas Doosje. Heel SVM juicht en de scheidsrechter besluit om de goal goed te keuren. De bal zou nadat deze de onderkant van de lat raakte achter de lijn zijn gekomen. De 1-2 geeft SVM nieuwe moed en Heerenveense Boys raakt enigszins gefrustreerd door het toekennen van de goal. Scheidsrechter Paulusma moet alert blijven op wat er op het veld gebeurt. Hij moet spelers van beide partijen bestraffen met geel. Nadat een speler van HB zijn tweede gele kaart krijgt komt SVM in overtal te staan.

Yoeri van Eerde wordt als extra aanvaller nog ingebracht voor Jordi van de Vegte en SVM zet nog eenmaal aan om de gelijkmaker te realiseren. Net voor tijd beland een afstandsschot van Chris Berndsen in de handen van de keeper. Net nadat de blessuretijd ingaat komt de niet meer verwachte maar wel gehoopte gelijkmaker op het bord. Yoeri van Eerde ziet Jorn Strijk op links doorgaan en zijn afgemeten en harde voorzet wordt door Martin Peters hard binnengekopt. Omdat Arno van der Plas de bal snel wil pakken om nog voor de overwinning te gaan krijgt hij na wat duw en trekwerk ook zijn tweede gele kaart en kan ook vertrekken naar de kleedkamer. Beide ploegen willen zich niet neerleggen bij de puntendeling en omdat er wat ruimte komt op het veld door de weggezonden spelers krijgen beide ploegen nog een grote kans. Een speler van HB gaat aan de linkerkant door en zijn inzet wordt voorlangs geschoten. Een overtreding van dezelfde speler voorafgaand aan deze actie wordt helaas niet gezien door de scheidsrechter. In de 97e minuut gaat SVM bijna nog met de drie punten aan de haal. Een cornerbal van Chris Bendsen wordt door Martin Peters rakelings over de goal gekopt. Kort hierna fluit de scheidsrechter voor het eindsignaal. SVM is blij en tevreden dat het na twee doelpunten achterstand nog terugkomt en Heerenveense Boys is toch wel teleurgesteld dat het de voorsprong niet vast kon houden.

Zaterdag 12 november gaat SVM op bezoek bij SDS in Easterein, aanvang 14.30 uur.