SV Marknesse en sc Heerenveen Vrouwen gaan samenwerken!

17 augustus 2022 12:30

De vrouwenafdeling van sc Heerenveen gaat los met een eigen jeugdacademie. Ze hopen op 125 deelnemers tussen de 11 en 16 jaar. "Daar zijn we al bijna", zegt voorzitter Jessica Roosenburg.

Voor de academie werkt sc Heerenveen samen met vier amateurclubs: Hardegarijp, Nieuweschoot, ONT en Marknesse. Daar zijn ook de trainingen van de jeugdacademie. De meisjes blijven eerst wel spelen bij hun eigen clubs.

Omdat het steeds moeilijker is om een goede competitie op touw te zetten voor meisjes onder de 16, is Heerenveen daarmee opgehouden.

Veel talent

In plaats daarvan zet de club dus in op deze academie, met Jos Miedema als hoofd. "Er loopt zoveel talent rond in onze provincie", zegt hij. "Wij gaan ons dan ook volledig richten op meiden uit Friesland en de Noordoostpolder. Wij gaan zelf ook de provincie in en doen het samen met de clubs." Naast hoofd van de academie is Jos Miedema hoofdtrainer SVM Dames 1.

Roosenburg hoopt dat Heerenveen door die samenwerking ook zichtbaarder wordt. "Om zo samen met de amateurclubs het vrouwenvoetbal in Fryslân en de Noordoostpolder een stap verder te brengen en ieder talentvol meisje de kans te geven om zich te ontwikkelen in en met voetbal."

Niet alleen Heerenveen moet uiteindelijk profiteren van de nieuwe talenten. "We zagen op het Europees kampioenschap dat we Europees worden ingehaald. De toelevering moet toch komen van de elf clubs in de Eredivisie", zegt Roosenburg.

Op maandag 29/8 en donderdag 1/9 worden de selectietrainingen voor sc Heerenveen Vrouwen Academie gehouden van 16:00-18:00 uur bij SVM

Meer info hierover volgt.

Het nieuwsbericht op NOS.nl