Duurzaamheid Flevoland

12 maart 2021 14:15

Julia van der Most, energie reporter van de provincie Flevoland, heeft SVM bezocht, door middel van een virtuele bustour. SVM heeft een aantal jaren geleden grote stappen gemaakt in het verduurzamen van de club en heeft de ambitie om dit uit te breiden.

Cor van Vilsteren, voorzitter van de Stichting, ontmoet haar op De Punt. In het gesprek dat voorgezet wordt in de studio schuift ook Marinus de Vries aan omdat hij kennis heeft van duurzaamheid. Ze vertellen hoe het traject met afvalscheiding en zonnepanelen de afgelopen jaren tot stand is gekomen. De leden hebben daar een grote bijdrage aan geleverd door middel van crowdfunding

De ambitie is om nu geheel gasloos te gaan. De warmwaterketels zijn aan vervanging toe. De voorkeur gaat uit om nu ketels te plaatsen die op elektriciteit draaien. Daar zit uiteraard een kostenplaatje aan waarvoor men op dit moment niet voldoende liquide middelen heeft. Maar er is ervaring opgedaan met het zoeken naar beschikbare potjes in de vorm van subsidies, crowdfunding en dergelijke. Ze zijn nog aan het onderzoeken om dit traject te realiseren. Een pluspunt is het hebben van een grote diversiteit en kennis onder de vrijwilligers.

Duurzaamheid is op vele manier in te vullen. Energie is momenteel wel het item waar de nadruk op ligt. Meten is weten is een slogan die al jaren geldt. Niet alleen voor vereniging maar ook bij u thuis. Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten.

Nieuwgierig naar het hele interview: klik op onderstaande link.

(vanaf 40ste minuut SVM in beeld)

Bron: denoordoostpolder.nl